Browsing Institutt for estetiske fag by Title
Now showing items 98-106 of 106
-
What affords being creative? Opportunities for novelty in light of perception, embodied activity, and imaginative skill
(Peer reviewed; Journal article, 2023)An affordance perspective highlights how resourceful the ecology is for creative actions of all sorts; it captures how creativity is grounded in materiality. In contrast to “canonical affordances” (i.e., “ready-to-hand,” ... -
What I learned by doing craft when I got terminal cancer On woodcarving and psychophysical wellbeing from an insider perspective
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper I use theory on craft and psychophysical wellbeing to extract insights on the value and meaning I found in woodcarving after being diagnosed with terminal brain cancer. I continued to carve wood throughout ... -
Why our brains love arts and crafts implications of creative practices on psychophysical well-being
(Journal article; Peer reviewed, 2018)This article aims to integrate knowledge from the field of cognitive neuroscience and the arts by focusing on the implications that flow experience and the mirror neuron system integral to making processes have for our ... -
Worshipping Musically Online During Covid-19
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The Covid-19-pandemic and resulting infection control measures drastically impacted the ability of Christian worshippers to gather and practice their faith. As a result, online solutions emerged as the primary option for ... -
Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografens agenser i egen undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen er skrevet frem med utgangspunkt i en undervisningssituasjon sammen med en gruppe barnehagelærerstudenter og store mengder kassert ull fra norsk villsau. Med a-r-t-ografi som forskningsmetodologi og pedagogisk ... -
Å etablere et akademisk formingsfaglig miljø. Tilbakeblikk på den tidlige fasen for hovedfag i forming
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I 1976 ble hovedfag i forming startet opp ved to lærerutdanningsinstitusjoner i Norge. Studiet ble opprettet uten paralleller ved universitetene og skilte seg fra andre hovedfag ved å inkludere studentenes praktisk-estetiske ... -
Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Ei utstilling med konkrete produkt, kan gi studentar større nærleik til materiale og kunnskap om teknisk utføring enn ved å møte produkt gjennom visuelle og digitale presentasjonar. Å presentere konkrete produkt og materiale ... -
Å kjenne seg i slekt med jorden. Natursløyd og økosofi i fremtidens tverrfaglige skole.
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Natursløyd blir i denne artikkelen definert inn i skolefaget kunst og håndverk/sløyd. Verdier og holdninger hentes fra et litteraturstudium hvor begrepet økosofi blir belyst ut fra filosofen Arne Næss sine tolkninger. Pave ... -
Å støtte kreativitet: Hva som kan påvirke læreren i å fokusere på kreativitet i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)De siste årene har det vært rettet mer oppmerksomhet mot utvikling av barns kreativiteti grunnskolen. Læreplanen i kunst og håndverksfaget, både den forrige (KL06) og den nåværende (KL20), legger stor vekt på kreativitet. ...