Browsing Institutt for estetiske fag by Title
Now showing items 61-80 of 105
-
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
(;5, Others, 2016)Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk ... -
Mellom risiko og kontroll - en studie av eksplisitte modelleringsformer i norsk grunnskolelærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å være lærerutdanner skiller seg fra andre stillinger innenfor høyere utdanning: Lærerutdanneren underviser både i fagstoff og i hvordan studentene kan lære bort og adaptere fagstoffet i klasserommet. Det at lærerutdanneren ... -
Metaphors We Draw By: Metaphoric drawing explored as a visual language
(Doctoral thesis, 2016-06)Having a certain subject in mind, how can it be communicated in drawing in stead of words? Applying metaphors is crucial, and metaphoric drawings contain compressed meanings. The first part in this text is separation of ... -
Mind the gap! Creating a community between teacher-actors and toddler-spectators in a performative event
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article is based on an inquiry into the framing of artistic effects in space and addresses the interactions between two-year-old children and adult performers. I discuss how the traditional communication gap between ... -
More-than-human perspectives in understanding embodied learning: Experience, ecological sustainability and education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Evner til å lære gjennom kroppslig samhandling med miljøer er iboende hos mennesker og andre arter, og sikrer artenes overlevelse. Ved å kombinere data fra studier fra erfaringslæring hos små barns og hos et føll (en nyfødt ... -
Musikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Konsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. ... -
Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med ... -
Narrativ strategi Nettundervisning i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Faget kunst og håndverk har en lang tradisjon i norsk lærerutdanning og bygger på ulike målformuleringer, teoretiske forankringer og metodiske tilnærminger. I denne artikkelen vil jeg både rette oppmerksomheten på faget ... -
Navigating methodological perspectives in doctoral research through creative practice: Two examples of research in crafts
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Methodologies for conducting academic research in crafts through practice-led approaches are still emerging, and research methods are developing with each project. Through this article, we navigate the field from a doctoral ... -
Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ... -
Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ... -
Notat fra reparasjon av skulpturen "Tønsberg tønne"
(Others, 2015) -
Oppfolging - Tenk hvis: om fiksjonserfaringer som utgangspunkt for refleksjon i lærerutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne artikkelen settes søkelyset på norsk lærerutdanning og på et arbeid med å utvikle et profesjonsverksted hvor sammenheng mellom teoretiske og praktiske perspektiver i utdanningen kan utforskes og drøftes. ... -
Physiological measurements and emotional experiences of drawing and clay forming
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Experimental research on the psychophysiological effects of different art materials and tasks is still scarce. This mixed methods research focused on physiological changes and emotional experiences in drawing and clay ... -
Providing materials and spaces for the negotiation of meaning in explorative play: teachers´ responsibilities
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article aims to illustrate how both physical and social factors influence possibilities for children’s learning (meaning negotiation) in visual art contexts in early childhood education. The main discussion relates ... -
Reducing inequalities among species through an arts-based inquiry in early childhood teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is based on a study in outdoor arts-based education with Norwegian early childhood teacher students. Their teachers of drama and art & crafts (also the researchers and authors of this article) facilitated the ... -
Ringen av forvandlinger: en analyse av prosjektet Teaterteppet i barnehagen Diana i Reggio Emilia
(Tilde: rapporter från Institutionen för estetiska ämnen, Journal article, 2010)I Teater Ariosto i Reggio Emilia i Italia henger et vakkert teaterteppe. Teppet er representativt for teaterets egenart som et møtested der den dagligdagse virkeligheten forvandles ved hjelp av fantasi mediert gjennom ... -
The Role of the Weaver in the Encounter with Life and Death
(Chapter; Peer reviewed, 2022)I weave ritual textiles for funerals, loss, and sorrow. Weaving in relation to death is a topic in myths, literature, and storytelling, where the weft, woven row by row, resonates with human life lived day by day. So does ... -
Scaffolding visualization and mental rotation in designing and crafting
(Chapter, 2024)This chapter discusses visualization of shapes, specifically mental rotation, during design and craft practice and how this can be scaffolded with external aids. We present and discuss an autoethnographic case of a wood ... -
Sense-making through Touch Interaction with a Picturebook App
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Many picturebooks are published today as software applications (apps) for touch devices, presenting many opportunities for sensory experiences and interaction. A person’s sense-making is embodied (or grounded) in sensory ...