Blar i Institutt for estetiske fag på tittel
Viser treff 53-72 av 105
-
Læringssyn i skaparrørslelitteraturen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Skaparrørsla (på engelsk Maker movement) veks raskt verda over og løftar fabrikasjon- og kommunikasjonsteknologi som nye verktøy inn i kreative prosessar, saman med det skapande menneskje som nøkkelspelar i den digitale ... -
Making as a Way of Interacting with the Environment
(Chapter, 2020)As craft practitioners, we interact closely and intimately with materials and tools. As we learn to listen to the voice of a material, to the possibilities and limitations it presents, we adjust our intentions to what is ... -
Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)New knowledge on cognition and learning generated in the various fields of neuroscience is now being incorporated into the learning sciences. This development might have broad significance for the theoretical development ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver 2017
(Master i formgiving, kunst og håndverk;5/2016, Others, 2017)Kjære leser, Undersøkelse og forskning i eget skapende arbeid er omfattende og byr på en rekke utfordringer knyttet til både klargjøring av begreper og teoretiske rammer og til tilegnelse av kunnskap gjennom praktisk arbeid. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt og pilotprosjekt
(Others, 2015)Å kunne lære, kommunisere, samhandle, delta, utforske, skape og å ha fagspesifikk kompetanse er fremtidens kompetanseområde for å håndtere fremtidige oppgaver i samfunnet. Det er anbefalinger fra Ludvigsen utvalget. ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Presentasjon av masterstudentenes oppgaver i estetisk skapende prosjekt, pilotprosjekt og andre tekster
(Others, 2014)Dette mastertidsskriftet er en presentasjon av studentoppgaver ved master i formgivning, kunst og håndverk ved høgskolen i Telemark, campus Notodden. Studiet er en videreføring og videreutvikling av Rammeplan for hovedfag ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2014, og andre tekster
(Others, 2014)Kjære leser, Det er en ekstra stor glede for meg å kunne presentere første nummeret av et mastertidsskrift som er dedikert masterstudentenes oppgaver ved høgskolen i Telemark, Notodden. Dette første nummeret er en presentasjon ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2015, 2013 og fagartikkel
(Others, 2015)Kjære leser, Å etablere et eget akademisk formingsfaglig miljø har vært sentralt for fagmiljøet siden etableringen av Hovedfag i forming i Norge i 1979. Dette er blitt gjort gjennom å utvikle studieplaner og praktisk ... -
Master formgivning, kunst og håndverk: Sammenfatning av masteroppgaver våren 2016 og fagartikkel
(;5, Others, 2016)Artikkelen til Erling Framgard er et av bidragene til vitenskapelige artikler i Formakademisk. Bidragene i Formakademisk og Techne er viktige for fagutvikling og fagformidling innen design, designdidaktikk, kunst og håndverk ... -
Mellom risiko og kontroll - en studie av eksplisitte modelleringsformer i norsk grunnskolelærerutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å være lærerutdanner skiller seg fra andre stillinger innenfor høyere utdanning: Lærerutdanneren underviser både i fagstoff og i hvordan studentene kan lære bort og adaptere fagstoffet i klasserommet. Det at lærerutdanneren ... -
Metaphors We Draw By: Metaphoric drawing explored as a visual language
(Doctoral thesis, 2016-06)Having a certain subject in mind, how can it be communicated in drawing in stead of words? Applying metaphors is crucial, and metaphoric drawings contain compressed meanings. The first part in this text is separation of ... -
Mind the gap! Creating a community between teacher-actors and toddler-spectators in a performative event
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article is based on an inquiry into the framing of artistic effects in space and addresses the interactions between two-year-old children and adult performers. I discuss how the traditional communication gap between ... -
More-than-human perspectives in understanding embodied learning: Experience, ecological sustainability and education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Evner til å lære gjennom kroppslig samhandling med miljøer er iboende hos mennesker og andre arter, og sikrer artenes overlevelse. Ved å kombinere data fra studier fra erfaringslæring hos små barns og hos et føll (en nyfødt ... -
Musikk og bærekraft: Et konsert- og forskningsprosjekt i lærer- og musikkutdanningen
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Konsert- og forskningsprosjektet Musikk og bærekraft ble gjennomført i lærer- og musikkutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge i sammenheng med at temaet bærekraftig utvikling innføres i fagfornyelsen fra 2020. ... -
Møter mellom tekst og digital collage – en didaktisk, estetisk og multimodal tilnærming
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne studien er en empirisk utforsking av et tverrfaglig læringsdesign som omhandler skapende arbeid med digitale og multimodale collager i en lærerutdanningskontekst innenfor fagene norsk og kunst og håndverk. Målet med ... -
Narrativ strategi Nettundervisning i kunst og håndverk
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Faget kunst og håndverk har en lang tradisjon i norsk lærerutdanning og bygger på ulike målformuleringer, teoretiske forankringer og metodiske tilnærminger. I denne artikkelen vil jeg både rette oppmerksomheten på faget ... -
Navigating methodological perspectives in doctoral research through creative practice: Two examples of research in crafts
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Methodologies for conducting academic research in crafts through practice-led approaches are still emerging, and research methods are developing with each project. Through this article, we navigate the field from a doctoral ... -
Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ... -
Norwegian arts and crafts teachers’ conceptions of creativity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study investigates Norwegian art and crafts teachers’ conceptions of creativity through the responses to a questionnaire from 791 teachers in compulsory education. The curriculum in Norway for compulsory education ... -
Notat fra reparasjon av skulpturen "Tønsberg tønne"
(Others, 2015)