• Å leve med depresjon etter hjerneslag 

      Kouwenhoven, Siren Eriksen; Kirkevold, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      Bakgrunn: Depresjon er et svært utbredt og alvorlig fenomen etter hjerneslag, men fenomenet er ofte oversett i praksis. Forskningen på depresjon etter slag har i stor grad fokusert på forekomst, årsaker, assosierte faktorer, ...
    • Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller 

      Mathisen, Cathrine; Karlsen, Marte-Marie Wallander; Heyn, Lena (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Bakgrunn: Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med ...
    • Åndelig omsorg til personer med demens i sykehjem 

      Ødbehr, Liv Skomakerstuen; Kvigne, Kari; Danbolt, Lars Johan; Hauge, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Åndelig omsorg i pleien til personer med demens, er et lite undersøkt tema. Sykepleiere rapporterer at de mangler kompetanse innenfor området, og at åndelig omsorg er vanskelig i praksis. Hensikten med denne litteraturstudien ...
    • Øvingsavdelingen som læringsarena : hva og hvordan lærer studenter? 

      Strand, Ingebjørg (Research report, 2000)
      FOU-rapporten er skrevet i interesse og av nysgjerrighet om hva og hvordan studenter tilegner seg av kunnskaper, ferdigheter og holdninger på skolens øvingsavdeling. Studien har derfor hatt til hensikt å avdekke hva slags ...