• Kan folkehelsearbeidet bidra til enstyrking av velferdsstaten? 

      Fosse, Elisabeth Minda; Torp, Steffen (Chapter, 2022)
      Samfunnet bruker store ressurser på å behandle sykdommer for at folk skal kunne leve gode liv, og vi oppfordres til å forebygge sykdommer gjennom bl.a. å spise sunt og holde oss fysisk aktive. Likevel vet vi at de grunnleggende ...
    • Kom inn i skolesamfunnet 

      Lindvig, Inger Kjersti; Damsgaard, Hilde Larsen (Chapter, 2019)
      Innledning I dagens samfunn er kompetanse en kilde til selvstendighet, sosial mobilitet, likeverdig deltakelse og motvirking av utenforskap (Kunnskapsdepartementet, 2016). Frafall fra videregående skole blir derfor av ...
    • Promoting Salutogenic Capacity in Health Professionals 

      Langeland, Eva; Ausland, Liv Hanson; Gunnarsdottir, Hrafnhildur; Arveklev, Susanna H.; Vinje, Hege Forbech (Chapter, 2022)
      From a salutogenic perspective, relational and reflective competencies are key to the success of competence building. Reflecting on and exploring one’s (life) experience in a continuous learning process can enhance salutogenic ...
    • Tospråklige lærere i den norske skolen 

      Mousavi, Saleh (Chapter, 2006)
    • Utdanning og danning 

      Damsgaard, Hilde Larsen; Lindvig, Inger Kjersti (Chapter, 2019)
      Innledning Høyere utdanning har gjennomgått store endringer de siste tiårene. Et sentralt utviklingstrekk er bevegelsen fra en eliteutdanning som var forbeholdt de få, til en utdanning for de mange. Dette blir omtalt ...
    • Velferdsstatlig universalisme – en saga blott? 

      Briseid, Kristin Margrete (Chapter, 2022)
      De siste årene har flere antydet at dyp velferdsstatsendring undergraver den norske tradisjonen for universalisme (Hatland, 2011; Stamsø, 2017; Vike et al., 2016). Det kan virke gåtefullt at et slikt virkelighetsbilde ...