Browsing Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse by Issue Date
Now showing items 21-35 of 35
-
Der kvinnene dominerer: En studie av kvinnelige rektorer i skolen
(Master thesis, 2015)Tema for denne oppgaven er kvinnelige ledere i skolen og deres beskrivelse av hvordan det er å være kvinnelig rektor i skolen. For disse kvinnene har det alltid vært naturlig å ta og få roller som innebærer ansvar. De har ... -
Praksisveiledning av studenter på grunnskolelærerutdanning
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å undersøke hvordan veiledning i grunnskolelærerpraksis bidrar til å utvikle studenters profesjonsforståelse, med utgangspunkt i problemstillingen hvordan bidrar veiledning i grunnskolelærerpraksis ... -
"Akkurat samme som andre har det": En studie om tilhørighet og skoleavbrudd
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven undersøker betydningen av tilhørighet innenfor tre ulike arenaer; familie, fritid og skole. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hva ungdom som har avbrutt videregående opplæring forteller om ... -
Evnerike barn i den norske barnehagen: En studie av hvordan barnehagestyrere oppfatter barnehagen sin rolle omkring evnerike barn
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven har vært ”Evnerike barn i den norske barnehagen”. I oppgaven problematiseres den norske barnehagens relasjon til og arbeid med evnerike barn. Selv om norsk barnehage preges av prinsippet ... -
Hvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle?
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og formål Tema for denne masteroppgaven er rektors forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Jeg ønsket med dette å konstruere kunnskap om hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer ... -
Læring uten verdi?: En kritisk diskursanalyse av læring i offentlig styringsdokument for barnehagen
(Master thesis, 2017)Læring har blitt gjenstand for økt oppmerksomhet i barnehagefeltet i løpet av de siste ti årene. For ett år siden kom Meld. St. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring. Bedre innhold i barnehagen. Dette er et politisk ... -
Barnehagen som lærende organisasjon – En kvalitativ undersøkelse om organisasjonsutvikling gjennom refleksjon
(Master thesis, 2017)Barnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2011) være en lærende organisasjon for å håndtere nye krav og utfordringer. En stadig utvikling av personalets kompetanse, trekkes frem som betydningsfull ... -
Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»?
(Master thesis, 2017)Sammendrag Tittel: Formativ vurdering i faget norsk som andrespråk for voksne – fortsatt «Inside the black box»? Tittelen på denne mastergraden henspiller på artikkelen til Black Paul og Dylan Wiliam «Inside the black ... -
Skal du lykkes må du være tilstede: En kvalitativ kasusstudie av hvordan ledelsespraksis, sett i lys av praksisarkitekturene, bidrar til profesjonsutvikling i skolen
(Master thesis, 2018)I internasjonal og nasjonal forskning, samt nasjonale styringsdokumenter og satsninger,løftes viktigheten av god ledelse frem for å sikre bedre læringsbytte hos elevene. Dette gjøres gjennom tilrettelegging for en kollektiv ... -
Du passer ikke inn her. Lærere som mobber: en kvalitativ studie basert på ungdommers beskrivelser av mobbing i skolen
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer beskriver lærere som mobber, og hvordan dette har påvirket gjennomføringen av skolegangen. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvordan mobbing på skolen foregår, og ... -
«Kanskje best å ikke si no’?»: En kvalitativ studie om arbeidsrelatert kritikk i skolen
(Master thesis, 2018)Denne mastergradsavhandlingen har fokus på hvordan arbeidsrelatert kritikk i skolen forklares og beskrives av to rektorer og to fagforeningsrepresentanter. «Arbeidsrelatert kritikk» i denne sammenhengen er forhold som ... -
Digital danning i barnehagen: En studie av barnehagelæreres bevissthet om digitale medier i barnehagen
(Master thesis, 2019)Sammendrag Ifølge Rammeplan for barnehagen skal barn i norske barnehager få opplevelse og få kjennskap til digitalt arbeid i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hva tenker barnehagelærere selv om denne utviklingen? ... -
Å dra det indre ut: En kvalitativ studie av gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker gutter i utsatte posisjoner og deres erfaringer med estetikk. Formålet med oppgaven er få kunnskap om hvordan estetikk kan innvirke i unge gutters sårbare liv, og hvorvidt disse erfaringene ... -
Gjennom prosedyre til levande dialog. Ein kvalitativt studie om utvikling av oppmerksamt nærvær i vegleiingssamtaler
(Master thesis, 2019)Vegleiingsfeltet er eit felt utan langvarige forskingstradisjonar, og i sær er det vanskeleg å finne forsking på det som skjer i vegleiingssamtalene (Bjerkholt, 2013; Bjørndal, 2008). Vegleiing famnar om like mange ... -
Noe må endres hvis vi skal få barn til å fortelle. En kvalitativ studie av barnesamtaler i barneverntjenesten
(Master thesis, 2020)Studien som presenteres i denne masteroppgaven er basert på intervjuer med fem ansatte i barneverntjenesten. Hensikten har vært å belyse hvilke erfaringer kontaktpersoner i barneverntjenesten har, samt å få en større innsikt ...