Blar i Master i design, kunst og håndverk på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-20 av 33
-
Barn og barnehagelærer i fotografisk utfoldelse: Foto som estetisk dokumentasjon
(Master thesis, 2020)Jeg skriver om tre barnehagebarn som fotograferer, samtidig som jeg fotograferer dem. Ved å bruke fotografiet som et redskap i pedagogisk og estetisk skapende sammenheng, har jeg observert barnas estetiske læringsprosesser. ... -
Det dreier seg om tre: En didaktisk undersøkelse av dybdelæring i praktisk skapende arbeid
(Master thesis, 2019)Begrepet dybdelæring er sentralt i fornyelsen av planverket som pågår, og denne undersøkelsen omhandler hvordan dybdelæring foregår i praktisk skapende arbeid i design, kunst og håndverk. Det er en didaktisk undersøkelse ... -
Det tilslørte portrettet: En studie av spenningsfeltet mellom det tilslørte og det utilslørte portrettet
(Master thesis, 2019)Hva har jeg undersøkt? I dette forskningsprosjektet har jeg undersøkt spenningsfeltet mellom det tilslørte og det utilslørte i et fotografisk portrett. Jeg har sett på hva det tilslørte og utilslørte kan være og gjøre i ... -
Det ukjente som livsmestring: Mitt møte med det gåtefulle gjennom multimodalt skapende arbeid
(Master thesis, 2019)I denne avhandlingen har jeg med en fenomeneologisk og hermeneutisk-dialogisk tilnærming tatt utgangspunkt i fenomenet det gåtefulle, og utforsket dette gjennom seks delprosjekter bestående av foto, dikt og multimodale ... -
En flerbruksvennlig arbeidsstasjon: Idéutvikling av arbeidsbord til fremtidens skole
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven ønsker jeg å legge til rette for den kommende læreplanen (2020) ved å utvikle en arbeidsstasjon der ungdomsskoleelever i kunst og håndverk og duodji har mulighet til å utforske i verktøy og materialer. ... -
En reise i ullens verden: En studie av eget og barns møter med ull
(Master thesis, 2019)Med utgangspunkt i forskning og lovverk har jeg funnet mitt problemområde og utarbeidet en problemstilling som jeg søker svar på i løpet av avhandlingen. Materialer, barnas og mine egne materialmøter vil stå sentralt i ... -
En utforskning av språk og form: Fremstillinger av representasjoner gjennom et skapende arbeide, utfra Virginia Woolfs tekst Sketch of the Past
(Master thesis, 2020)Dette masterprosjektet skisserer en metode for hvordan man kan arbeide med en skjønnlitterær referanse gjennom en skapende prosess, innenfor fagområdet kunst og håndverk, og i forskning gjennom kunst. Metoden skal legge ... -
Erfaringsbasert formforståelse: Undersøkelser av noen grunnleggende formperspektiver i møtet med materialer
(Master thesis, 2019)Prosjektet mitt handler om hvordan forståelsen av form kan utvikles gjennom erfaringsbasert læring. Undersøkelsene tar for seg min egen læringsprosess i arbeidet med abstrakte, organiske former. Jeg sammenligner formarbeidet ... -
Estetisk kompetanse: En studie om forståelsen av estetisk kompetanse, hvordan vi kan legge til rette for å utvikle estetisk kompetanse og hvordan den kan synliggjøres i eget skapende arbeid
(Master thesis, 2017)Utgangspunkt for oppgaven er en setning fra Kunnskapsløftet 2006, under formål med faget kunst og håndverk: «Estetisk kompetanse er en kilde til utvikling på flere nivåer, fra personlig vekst, via innflytelse på ens ... -
Fargeperspektiver og fargedidaktikk: En studie av anvendelse av fargelære i undervisning i KDA og i egen maleriprosess
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven undersøkes det gjennom strukturerte intervjuer hvordan lærere oppfatter anvendelse av fargelære i undervisning i KDA, og hvordan ulike fargeperspektiver er aktive i egen maleriprosess. Fem intervjuer med ... -
Fenomenet pels: Hvilke estetiske opplevelser og erfaringer kan barn få gjennom kontakt med pels?
(Master thesis, 2017)Dette mastergradsarbeidet tar i utgangspunkt i et ønske om og et behov for å avdekke ulike sammenhenger omkring barns taktile opplevelser av pels. Som utstillingsformgiver ved NTNU Vitenskapsmuseet gjennom mange år har jeg ... -
FortyFridayAfternoons.com: Performative handlinger som estetiske læreprosesser – iscenesatt gjennom sosiale medier
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven beskrives et kunstnerisk arbeide med to hoveddeler; - performative handlinger og friluftsmaleri, såkalt plein-air. Helheten er iscenesatt og formidlet via sosiale medieplattformer. Førti fredager ... -
Fra miljøutfordring til skaperglede: Eksperimentering, teknologi og tekstil
(Master thesis, 2020)Denne masteravhandlingen retter søkelyset mot miljøutfordringen som ekstrem overproduksjon og fast fashion fra tekstilindustrien er ansvarlig for. Fremtidens tekstildesign bør ta nye, bærekraftige veier for å hindre global ... -
De Gåtefulle: Om dukker, lek og overganger
(Master thesis, 2019)De gåtefulle. Om dukker, lek og overganger Dette masterprosjektet handler om dukker. Håndlagede dukker i myke materialer beregnet for bruk i lek og overganger. Dukker som er så hverdagslige, vi har de rundt oss, og som ... -
I formødrenes fotspor - Mahttaráhkkuid bálggái: En studie av hornluen som en sjøsamisk tradisjon
(Master thesis, 2019)I formødrenes fotspor, en studie av hornluens som en sjøsamisk duodjitradisjon, er skrevet i forbindelse med studiet Master i design og kunst og håndverk. utgangspunkt i sjøsamisk kultur og duodji- samisk håndverk. Min ... -
I interaksjonen mellom det digitale og det materiale : Hva kan veksling mellom undervisning og eget skapende arbeid i interaksjon mellom det digitale og det materiale, bidra til av nye uttrykksformer, arbeidsmetoder og kreative prosesser?
(Master thesis, 2017)Masteravhandlingen kan best beskrives som en prosess på jakt etter nye uttrykk og arbeidsmetoder. Den er en søken etter kompetanse samt et nytt ståsted som pedagog og designer. Det skapende arbeidet starter med tegning og ... -
Individ og rom: Affekt og bilde, formalestetiske undersøkelser av spenningsfeltet mellom det stille og det bevegelige i bildeskapende arbeid med tema individ og rom
(Master thesis, 2019)Jeg erfarer at det stille rommer bevegelse, og det bevegelige rommer stillhet. Ved å betrakte bildeskapende arbeid fra kunsten, kan mennesket få en dypere innsikt til det å være til i denne verden. Et bilde sier mer enn ... -
Kulturforståelse i ungdomsskolen: En studie av kjerneelementet kulturforståelse i faget kunst og håndverk
(Master thesis, 2020)Bakgrunnen for denne studien kommer av fagfornyelsen i 2020. Et av tiltakene for å forbedre undervisningskvaliteten er innføringen av kjerneelementer i hvert fag – en samling av elementer som utgjør fagets egenverdi og ... -
Lyrisk abstrakt maleri: Litteratur og praktisk- estetisk studie motivert av lyrisk abstraksjon
(Master thesis, 2017)Gjennom en tilnærming via kunsthistorien, har jeg i denne mastergradsavhandlingen undersøkt hva lyrisk abstraksjon er og kan være. Lyrisk abstraksjon er et begrep brukt på en type malerier av norske kunstnere i etterkrigstiden. ... -
Master design, kunst og håndverk: Sammendrag - masteroppgaver 2018
(Master design, kunst og håndverk;7/2018, Master thesis, 2018)I dette nummeret presenterer vi sammendrag fra masteroppgavene som er levert i 2018 høst/vår. Årets masteroppgaver viser en stor bredde i forhold til temaer og metoder som kan være utgangspunkt for undersøkelser/forskning ...