Blar i Master i design, kunst og håndverk på emneord "283"
Viser treff 1-20 av 26
-
Antropomorfe uttrykk med skulptur i leire: En undersøkelse av antropomorfismens didaktiske og visuelle uttrykkspotensial
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om antropomorfismens didaktisk og visuelle uttrykkspotensial. Det vil si hvordan man kan lage visuelle antropomorfe uttrykk, og hvilket potensial antropomorfisme kan ha for undervisning i ... -
Appropos: Utvikling av fag-applikasjon til kunst og håndverk og analyse av elevers meningsskaping i multimodal tekst
(Master thesis, 2013)Med utgangspunkt i kunst og håndverksfaget undersøker oppgaven hvordan elever leser og skaper mening i multimodale tekster. Det å delta i et moderne samfunn forutsetter en kompleks tekstkompetanse. Barn og unge må lære ... -
Billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer: En undersøkelse i eget billedskapende arbeid som utgangspunkt for undervisning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014)Tema for masteroppgaven er billedskapende arbeid og fagdidaktiske utfordringer. Masteroppgaven er delt opp i to undersøkelser. Del 1, starter med Aksjon 1, som er en studie i eget billedskapende arbeid med utgangspunkt i ... -
Designundervisning: Med fokus på idèfasen
(Master thesis, 2014)Tanken om at egen og andres designundervisning i norsk skole kunne vært bedre har fulgt meg siden design ble innført som et hovedområde i Kunst og håndverk med K06. Jeg tror at mye avhenger av hvordan arbeidet med en ... -
Det skapende møtet: En teoretisk og en praktisk-estetisk studie av personens møte med materialet i den skapende prosessen
(Master thesis, 1997)Sentrum i denne avhandlingen er et studium av personens nøte med rnaterialet i den skapende prosessen. Studiefeltets innhold og plassering er lettest å forklare med utgangspunkt i hvordan jeg selv oppdaget det: I de siste ... -
Digital billedskaping
(Master thesis, 1998)I denne oppgaven rettes søkelyset på læringsaspektet ved bruk av teknologi i billedskapende arbeid. Utviklingen av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) gir store utfordringer for faglærerutdanningen innenfor ... -
Digital formidling: En studie av digitale formidlingsformer på kulturhistoriske museer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan digital formidlingsformer kan fremme et læringspotensial for unge brukere av kulturhistoriske museer. Oppgaven starter med en presentasjon av problemområdet, før jeg ... -
Elevens kunst- og håndverksprodukter i en utstillingskontekst
(Master thesis, 2013) -
Fra todimensjonale mønsterflater til tredimensjonale tekstile produkter: En studie i utvikling og bruk av konkretiseringsmateriell for Vg2 Design og tekstil
(Master thesis, 2013)Det er mange som er opptatt av klær og mote, de unge er intet unntak. På Vg2 Design og tekstil designer og produserer elevene tekstile produkter. Prosessen fra den første idéen, som tegnes ned på arket som en skisse, og ... -
Gamalt kårhus i ny kontekst: Kunstgrep med gamle objekt i formidlingskontekst
(Master thesis, 2013) -
"Kjempefint!": Om dialogen innenfor formativ vurdering i skolen og i eget skapende arbeid
(Master thesis, 2014)Dialogen er sentral i interaksjon med andre mennesker i ulike kontekster. I denne masteroppgaven undersøkes dialogens potensiale for læring innenfor formativ vurdering i undervisningssammenheng og hvordan ... -
Kjolen som membran for å uttrykke poetiske fortellinger
(Master thesis, 2014)Utgangspunkt for denne undersøkelsen oppsummeres ved to aspekter: Min egen nysgjerrighet og undring i forhold til bruken av kjolen i kunstfeltet og erfaringer med elevers fasinasjon for klær, som artefakter å uttrykke seg ... -
Levende skjønnhet
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan egne skjønnhetsopplevelser i hagearbeid kan få begrep og innhold som løfter dem inn i en faglig kontekst. Jeg søker å utvikle karakteristika ved skjønnhetsopplevelse og ... -
Lys, lyd, kamera og ACTION: Når ide blir til film - en undersøkelse av filmprosessens faglige og didaktiske muligheter sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke faglige og didaktiske muligheter som kan finnes i en filmprosess sett gjennom praktisk arbeid med actionfilm. Oppgaven er sett ut i fra et kunst og håndverksfaglig perspektiv og ... -
Med blikk på stedet
(Master thesis, 2007) -
Mellom blod og blues: En oppgave om kulturarvformidling
(Master thesis, 2014)Oppgaven handler om kulturarvformidling og handlingsbåren kunnskap. Jeg jobber som museumspedagog i et kulturhistorisk museum i Arendal. Dette museet har samlingen etter utgravingen av slaveskipet Fredensborg, som sank på ... -
Metaforkonstruksjoner: Undersøkt gjennom teori og skapende prosesser med 3-dimensjonale koblinger som uttrykk
(Master thesis, 2015)Sammendrag I min rolle som A/R/T-ograph: kvalitativ forsker, didaktiker og skapende praktiker, har jeg i denne undersøkelsen hatt som mål å få ny kunnskap om en liten del av metaforfeltet: metaforkonstruksjoner. Et ønske ... -
Mobilfotografiet: Undersøkelse av smarttelefonen som skapende verktøy
(Master thesis, 2014)I denne rapporten dokumenteres store deler av arbeidet med mobilfotografiet som skapende uttrykk på bildedelingstjenesten Instagram1. Egne erfaringer holdes opp mot data innhentet fra en gruppe superbrukere fra hele verden. ... -
Narrative smykker: Design som anvendt erfaring
(Master thesis, 2013)Vi viser hvem vi er via narrativer, små fortellinger i form av klær, kroppsspråk, interesser og smykker. Å spørre en annen hva den holder på med, danner et bilde ut fra assosiasjoner knyttet til yrker og utdanning. Samtidig ...