Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBenoninsen, Silje
dc.date.accessioned2017-01-11T10:05:13Z
dc.date.available2017-01-11T10:05:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427003
dc.description.abstractDenne studien har sett nærmere på hvilke forventninger, utfordringer og muligheter foreldre og synspedagoger har til digitale verktøy for små barn med blindhet. Med små barn er det i denne studien snakk om barn mellom 0 og seks år. Bakgrunnen for å gjøre denne undersøkelsen er at vi lever i et samfunn som i stadig større grad digitaliseres, flere og flere barn gjør seg digitale erfaringer allerede første leveår. Forventninger om digital kompetanse gjør seg i stadig større grad gjeldende i barnets første skoleår. Fra mitt ståsted som synspedagog har jeg lenge vært nysgjerrig på om små barn med blindhet gjør seg digitale erfaringer til samme tid som seende små barn. Eller er det slik at de tilhører en gruppe barn som ikke har tilgang til det digitale univers? Dersom det er slik må vi være klar over hvilke konsekvenser det kan ha for barnet, og vi må også se på hvilke muligheter teknologien tilbyr barna. Det er foretatt intervjuer av tre foreldrepar og tre fagpersoner (pedagoger) i denne studien. Alle foreldrene hadde barn med blindhet i alderen 0-3 år, mens fagpersonene alle hadde erfaring med barn med grov synssvekkelse eller blindhet i førskolealder. Studien viste at informantene mente at erfaring med av digitale verktøy var et viktig område for små barn med blindhet. De ønsket at barna skulle få mulighet til å gjøre seg digitale erfaringer før de starter på skolen. Foreldrene hadde forventninger til fagpersoners kompetanse på området. De hadde samtidig stor forståelse for at dette er et område som det foreløpig er begrenset kunnskap og kompetanse på, og at det finnes få sikre svar på hva som fungerer for det enkelte barn. Informantene hadde stor tro på at teknologi ville spille en viktig rolle for barnet på veien inn i ungdoms- og voksenlivet. Det er særlig i kommunikasjon på sosiale medier de tenker at barn med blindhet vil kunne oppleve en enklere hverdag. Både fordi denne kommunikasjonsformen gjør det enklere å ha jevnlig kontakt med andre barn med blindhet, og for å holde kontakt med seende venner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectblindenb_NO
dc.subjectdigitale verktøynb_NO
dc.titleSmå barn med blindhet i et digitalt univers : forventninger, utfordringer og muligheternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holdercop. Silje Benoninsennb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel