Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWestphal, Hilde
dc.date.accessioned2016-09-13T09:03:58Z
dc.date.available2016-09-13T09:03:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2406560
dc.description.abstractÅ annonsere og markedsføre i digitale kanaler kan både være effektfullt, kostnadsbesparende og veldig målrettet. Det er på den andre siden utfordringer knyttet til tekniske løsninger som gir brukeren mulighet til å blokkere de tradisjonelle nettannonsene. Dessuten kan de digitale flatene oppleves som fulle av annonser, og dermed kan markedsføreren miste det viktige fokuset fra forbrukeren. Forbrukeren sitter i førersetet når det gjelder å formidle, innhente og dele informasjon om varer og tjenester, og da spesielt med tanke på konteksten rundt Facebook og sosiale medier. Det blir derfor mer og mer viktig med riktig innhold fra bedriftenes side, men også å skape engasjement rundt informasjonen som legges ut på de digitale flater. Det finnes lite relevante studier og forskning som tar for seg innholdsmarkedsføring i sosiale medier og i hvilken grad dette kan være med på å påvirke bedriftsverdi. Denne oppgaven har som formål å beskrive hva innholdsmarkedsføring er og hvilken verdi dette har for bedriften i sosiale medier. Erfaringene fra oppgaven kan være med på å underbygge de strategiske og økonomiske valg en markedsfører og bedrift gjør i sosiale medier. Gjennom et 2-ukers kvasieksperiment gjort på Facebook med to uavhengige bedrifter har jeg sett på hvilken verdi innholdsmarkedsføring har på bedriftsverdien, i form av en artikkelpost og antall klikk denne får på en landingsside, men også med tanke på annonsering i samme kanal. Resultatet viser at innholdsmarkedsføring alene ikke nødvendigvis gir noe større bedriftsverdi enn annonse på Facebook alene, men at i en kombinasjon med både artikkel og annonse kan innholdsmarkedsføring være med på å øke bedriftsverdien ytterligere. Denne oppgaven har grundig presisert definisjonen av begrepet innholdsmarkedsføring og gitt ny kunnskap om innholdsmarkedsføring fører til en handling i sosiale medier. Ny kunnskap om innholdsmarkedsføring i sosiale medier kan være med på å sette nye kommunikasjonsstrategier og ressursallokeringer for bedrifter, og dermed være med på å øke den økonomiske bunnlinjen til en bedrift.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectstudiemarkedsføringnb_NO
dc.subjectinnholdsmarkedsføringnb_NO
dc.subjectsosiale mediernb_NO
dc.titleVerdien av innholdsmarkedføringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel