Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØen, Bjørne Fjellheim
dc.contributor.authorKvernberg, Ole Christian
dc.date.accessioned2016-09-12T12:35:25Z
dc.date.available2016-09-12T12:35:25Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2406233
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen ser vi på nettsky i forbindelse med virksomhet og ledelse. Vi har gjennomført en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med et deskriptivt design hvor vi har samlet inn data ved hjelp av en spørreundersøkelse. Studien utføres i et kritisk realistisk perspektiv. Første del av teorien tar for seg begrepet nettsky fra et teknologisk perspektiv, både i forhold til definisjoner, karakteristikker og hvilke teknologier det består av. Andre del av teorien knytter teknologien opp mot virksomheter, og ser på potensielle fordeler og ulemper det kan medføre. I denne sammenheng blir nettsky ansett som en form for outsourcing, og store deler av avhandlingen baserer seg derfor på IT-outsourcingsteori. Vi ønsker å se på om virksomheter bør benytte seg av nettsky som outsourcing for sine IT-funksjoner, og eventuelt i hvilken grad dette burde gjøres. I tillegg ønsker vi å se på om virksomheters interne IT-kapabiliteter kan gjøre outsourcingen mer gunstig. Med bakgrunn i dette har vi utarbeidet følgende problemstilling: "Er det slik at outsourcingsgraden av IT-funksjoner til nettsky påvirker gevinster fra nettsky positivt, og vil virksomhetens interne IT-kapabiliteter styrke denne relasjonen?" Forskningsmodellen i studien består av begrepene outsourcingsgraden av IT-funksjoner som uavhengig variabel, nettskysuksess som avhengig og interne IT-kapabiliteter som moderator for denne relasjonen. I studien har vi totalt ti hypoteser. For å sikre at vi faktisk måler det fenomenet vi ønsker å måle bruker vi Bollens (1989) målutviklingsprosess. I spørreundersøkelsen samlet vi inn svar fra 415 nøkkelinformanter som var IT-ledere eller ansatte i annen øvrig ledelse med beslutningsansvar i forhold til outsourcing. 311 av disse hadde outsourcet til nettsky, og kun disse ble brukt til analysene. Hovedfokuset i analysen er rettet mot nettskysuksess som er delt inn i fire dimensjoner: økonomiske-, teknologiske-, strategiske fordeler og brukertilfredshet. Resultatene indikerer hovedsakelig at det generelt sett gis en høyere grad av gevinster ved å outsource mer av sin IT-portefølje. I tillegg indikeres det at virksomheter med høy grad av IT-kapabiliteter klarer å genere flere gevinster av sin outsourcing, spesielt når det outsources i større grad. Resultatene indikerer også at en høyere grad av outsourcing gir spesielt høyere grad av økonomiske- og teknologiske fordeler. Analysene gir støtte for alle hypotesene, med unntak av hypotesen om at interne IT-kapabiliteter styrker relasjonen mellom uavhengig variabel og teknologiske fordeler. Målet med studien er å kunne generalisere funn til virksomheter i Norge, men siden det ble brukt et bekvemmelighetsutvalg kan funnene i verste fall kun generaliseres til utvalget vårt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnettskynb_NO
dc.subjectoutsourcingnb_NO
dc.subjectstudieisnb_NO
dc.titleVirksomheters bruk av nettsky: A stairway to heaven?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber160, XXVIInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel