Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNæss, Silje Dysthe
dc.date.accessioned2016-09-12T12:31:33Z
dc.date.available2016-09-12T12:31:33Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2406230
dc.description.abstractDenne studien tar for seg teori om kjedenes egne merkevarer og produsentenes merkevarer. Studien vil omhandle forbrukeratferd og merkevarer innenfor sport og fritidsmarkedet. Det oppfattes å være lite forsket på nasjonale- og private merkevarer innenfor denne bransjen. Det er lite av tidligere forskning som tar for seg forbrukernes opplevde kvalitetsgap mellom merkevarer. Det er interessant å se på om bestemte egenskaper hos forbrukerne påvirker forholdet mellom kvalitetsgap og betalingsvillighet. Bidraget til Steenkamp, Van Heerde og Geyskens (2010) vil bli trukket frem og danner grunnlaget for det teoretiske rammeverket i denne studien. Teori, forskningsmodell og flere av deres validerte måleskalaer vil bli benyttet, men er tilpasset denne studiens setting. Studien testes empirisk i et utvalg som er satt sammen av forskjellige interessegrupper på Facebook. Disse omhandler ulike foreninger og friluftlivsgrupper. Undersøkelsen er også publisert i grupper som ikke er sport og friluftslivsrettet. Dette for å dekke et bredere spekter av forbrukere. Teorien argumenterer for at markedsføring og produksjon av produkter har en påvirkning på forbrukernes opplevde kvalitetsgap. Kvalitetsgapet antas deretter å ha en effekt på forbrukernes betalingsvillighet. Forbrukerens individuelle egenskaper vil bli benyttet som moderator mellom forholdet til opplevd kvalitetsgap og betalingsvillighet. Utvalget vil ha respondenter med høy, middels og lav kunnskap om merkevarer innenfor sport og fritidsmarkedet. Resultater fra analysen indikerer blant annet at innovasjon og produksjon av produkter har en effekt på forbrukerens opplevde kvalitetsgap, mellom nasjonale- og private merkevarer. Avslutningsvis diskuteres teoretiske og metodiske funn og implikasjoner. Deretter følger studiens konklusjon og forslag til fremtidig forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectmerkevarernb_NO
dc.subjectforbrukeratferdnb_NO
dc.subjectstudiemarkedsføring
dc.titleKvalitetsgap og betalingsvillighet for private- og nasjonale merkevarernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber101nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel