Samspill i norsk byggebransje
Abstract
Det er en rekke momenter hva angår samspill i den norske byggebransjen. Konjunktursvingninger, økt konkurranse og usikkerhet er noen av utfordringene bransjen står ovenfor. Samspill mellom aktørene i et byggeprosjekter er derimot en av de avgjørende faktorene for å kunne lykkes med prosjektmålet og derav oppnå fortjeneste. Fokus på prosjektmål og felles forståelse blant aktørene involvert i prosjektet vil bidra til felles verdier. Det har siden begynnelsen av 1990-tallet blitt rettet fokus mot et slikt samspill i Norge, men det virker å være noe varierende oppfattelser om hvordan det faktisk fungerer i praksis. Avhandlingens problemstilling er med dette formulert som følger:
”Hvordan fungerer samspill i praksis mellom ulike aktører i den norske byggebransjen?”
Et samspill både påvirker og blir påvirket av ulike områder, hvilket var utgangspunktet for innsnevringen av avhandlingens omfang. Det ble i tillegg hevdet at ulike aktører hadde ulike oppfatninger om hva et samspill innebar, samt at aktører per i dag hadde tatt i bruk ulike metodikker og verktøy for å forbedre og utvikle samspillet. Dette var grunnlaget for interessen rundt å undersøke disse faktorene nærmere. Det teoretiske rammeverket vi valgte besto av verdiskapning, samspill, Lean og bygningsinformasjonsmodellering (BIM). Et godt samspill virker å være en bidragsyter til høy verdiskapning, og Lean og BIM inneholder metodikker og verktøy som kan bidra til å effektivisere prosesser, minimere sløsing og oppnå samspill. Det er viktig å merke at alle elementene i det teoretiske rammeverket kan påvirke samspillet mellom aktørene og hele byggeprosjekter, både i positiv og negativ retning.
Gjennom den kvalitative metodetilnærmingen og det eksplorerende designet undersøkte vi de ulike områdene relatert til samspill fra ulike aktørers perspektiv. Utvalget av informantene består av 11 informanter og valget var basert på et strategisk utvalg, hvor alle hadde kunnskap om og erfaring med samspill i byggeprosjekter. Empirien i avhandlingen ble innhentet ved å gjennomføre intervjuer på individnivå som la grunnlaget for avhandlingens analyse. Analysen ble så drøftet opp mot utvalgt teori for å undersøke hvor teori og praksis samsvarte eller var motsigende.
Avhandlingens resultater viste at informantene hadde relativ lik oppfattelse av hva et samspill innebærer, men at det var mange faktorer som kunne være svekkende. Dette gjorde at samspill i praksis opplevdes som vanskelig å oppnå. Tross dette fremkom det at aktørene mente at samspillet fungerte i dagens byggeprosjekter, men at det måtte forbedres for at aktørene fremdeles skulle kunne lykkes i møte med økt konkurranse og strengere krav.
Det var en rekke faktorer som ble lagt til grunn for å lykkes med et samspill, men den viktigste var felles forståelse mellom de ulike aktørene, hvilket samsvarte med hva teorien belyste. Et prosjekts størrelse og kompleksitet, samt krav til dokumentasjon og standarder i byggeprosjekt var av stor betydning for hvor godt samspillet kunne være. For å oppnå et godt samspill ble det lagt vekt på benyttelse av tilstrekkelig med tid i prosjekteringsfasen og styringen av prosjektet fra de øverste nivåene. Et samspill blir påvirket av en rekke andre faktorer, men kommunikasjon og tillit var ansett å være de viktigste.
Benyttelsen av metodikker og verktøy innen Lean og BIM i prosjekter ble sett på som svært sentralt for informantene, da dette var med på å tilrettelegge et godt samspill mellom alle de ulike fagene og i tillegg skape effektivitet i byggeprosesser. Det var sterk tiltro til at Lean og BIM var kommet for å bli, og at de kom til å bli enda større bidragsytere for samspillet mellom aktørene i fremtiden. Det var derimot enighet at verken Lean eller BIM var utnyttet til sitt fulle potensial, og det ble ansett som negativt at Lean ikke ble benyttet på tvers av aktørene og at BIM fremdeles var et svært krevende verktøy.