Master i synspedagogikk og synsrehabilitering
Nye registreringer
-
Får nyanlända vuxna med synnedsättning goda förutsättningar till en bra etablering? : erfarenheter från yrkesverksamma i tre olika verksamheter
(Master thesis, 2020)Bakgrund: Sverige har under de senaste fem åren tagit emot ett stort antal flyktingar från olika länder i världen. Personerna förväntas etablera sig och bli självförsörjande. De har emellertid olika förutsättningar, där ... -
Synsfeltutfall – er det så farlig da? : erfaringer med å leve med synsfeltutfall etter hjerneslag
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Hjerneslag rammer omlag 12 000 nordmenn årlig. Sykdommen setter både synlige og usynlige spor som blant annet lammelser, talevansker, konsentrasjonsvansker, balanseproblemer, hukommelsesvansker og synsforstyrrelser. ... -
Hjelpemidler - en glede til sitt formål
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Nedsatt syn vil føre til at oppgaver som tidligere har blitt gjennomført uten problemer blir utfordrende, og må løses på nye måter. Bruk av hjelpemidler er sentralt i synsrehabilitering og kan gi bedre synsfunksjon, ... -
«Hva skal du med det, da?» : hvordan kan fritak i fag virke inn på mennesker med synstap sitt liv og hvordan har de opplevd skolen? - Fra et livsverdensfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2020)Studien skulle undersøke om hvordan fritak av fag virket inn på mennesker med synstap sitt liv, hvilken informasjon de fikk, hvilket fag det gjaldt og hvordan de hadde opplevd utdanningsløpet sitt i den norske skole. Det ... -
Øynene opp for kompetanseheving : en kvalitativ studie av nivået i nettkurset «Synsvansker etter hjerneskade»
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: I Norge er hjerneslag den vanligste årsaken til ervervet funksjonshemming. Kunnskapen rundt synsforstyrrelser etter hjerneslag er mangelfull blant helsepersonell på landsbasis. Med tanke på at teknologien er i ... -
Oplevelse af læring i skolen for elever med blindhed : hvad har betydning?
(Master thesis, 2019)Formål: Dette studie er en fremstilling af, hvilke oplevelser og erfaringer elever med blindhed og deres forældre har med elevernes læring i skolen. Det er undersøgt for at få en viden om og forståelse for, hvilke forhold ... -
Betydningen af at møde andre med synsnedsættelse : livsverdensfænomenologisk undersøgelse blandt personer med synsnedsættelse
(Master thesis, 2019)Baggrund: I Danmark har fagpersoner, der arbejder med synsrehabilitering, fokus på vigtigheden af, at personer med nedsat syn møder andre personer med synsnedsættelse i synsrehabiliteringen. Fagpersonerne oplever, at mødet ... -
Å leve med Charles Bonnet syndrom når du har nedsatt syn og hørsel/døvblindhet : et fenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for studien er at det foreligger kunnskap om Charles Bonnet syndrom (CBS) blant personer med nedsatt syn, men det er gjort lite forskning vedrørende CBS hos målgruppen for denne studien; personer med nedsatt syn ... -
Synsrehabilitering etter ervervet hjerneskade – hva gjøres? : studie av hva en tverrfaglig rehabilitering gjør for å kartlegge og rehabilitere synsvansker etter ervervet hjerneskade i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Synsrehabilitering er per i dag ikke formalisert som en del av tverrfaglig rehabilitering av barn og voksne med ervervet hjerneskade. Skader sentralt og perifert i sentralnervesystemet gir ofte sammensatte vansker ... -
Å leve med en usynlig og uforutsigbar funksjonsnedsettelse : erfaringer og opplevelser knyttet til å leve med aniridi
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Aniridi er en sjelden medfødt tilstand som påvirker ulike strukturer i øyet og fører til nedsatt syn. Det er kjent at nedsatt syn har innvirkning på personers evne til å fungere i dagliglivet, og har sammenheng ... -
Små barn med blindhet i et digitalt univers : forventninger, utfordringer og muligheter
(Master thesis, 2016)Denne studien har sett nærmere på hvilke forventninger, utfordringer og muligheter foreldre og synspedagoger har til digitale verktøy for små barn med blindhet. Med små barn er det i denne studien snakk om barn mellom 0 ... -
Skjermleserkompetanse i norsk grunnskole : en teoretisk oppgave om digital kompetanse hos pedagogisk ansatte i grunnskolen.
(Master thesis, 2016)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne oppgaven er en interesse for pedagogisk personale som underviser eller bistår undervisningen til elever som benytter skjermlesere. Dette er elever med nedsatt ... -
Små barn med synssvekkelser i en digital verden
(Master thesis, 2016)Studien har kartlagt om barn med moderat og alvorlig synssvekkelse (0 - 5 år) tar i bruk digitale enheter ved samme alder som normaltseende barn, og om det er ulikheter i hvordan digitale enheter brukes. I tillegg ble det ...