Browsing Master i synspedagogikk og synsrehabilitering by Document Types "Master thesis"
Now showing items 1-20 of 39
-
Betydningen af at møde andre med synsnedsættelse : livsverdensfænomenologisk undersøgelse blandt personer med synsnedsættelse
(Master thesis, 2019)Baggrund: I Danmark har fagpersoner, der arbejder med synsrehabilitering, fokus på vigtigheden af, at personer med nedsat syn møder andre personer med synsnedsættelse i synsrehabiliteringen. Fagpersonerne oplever, at mødet ... -
Bruk av prosedyrekoding etter ICD-10 for synsutredning etter hjerneslag ved norske sykehus
(Master thesis, 2022)BAKGRUNN: Prosedyrekoding gir oversikt over behandlingsbehov i befolkningen og ressursbehov hos helseforetakene. Norsk pasientregister (NPR) har fra 2016 registrert prosedyrekoder om pasienter som har vært til behandling ... -
Den glemte nærbrillen : en studie om lokal optikers bruk av nærtillegg høyere enn +2.50DS
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Personer med synshemming som er klassifisert etter WHO sin definisjon kan få stønad fra NAV Hjelpemiddelsentral til en sterk nærbrille som har et nærtillegg på +5.00DS og høyere. Få pasienter, klassifisert som ... -
Design for et inkluderende miljø: En systematisk review om effekten av belysning og farger på barn og voksne med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)Introduksjon: Barn og voksne med autismespekterforstyrrelser kan ha en hypersensitivitet overfor ulike sensoriske stimuli, slik som lys, på den måten at det kan påvirke atferd og hverdagslige aktiviteter. Hvordan man ... -
«Det er alltid catwalk ... uansett hvor du går» Foreldreperspektiv, delaktighet, følelser og reaksjoner når barnet deres lærer å bruke den hvite stokken
(Master thesis, 2022)For mange mennesker med nedsatt syn eller blindhet er den hvite stokken en av de viktigste ressursene for å kunne leve et selvstendig liv, hvor de kan mobilisere og orientere seg i omgivelsene. Dette er ikke minst viktig ... -
"Det er ikke gjort på et kvarter, det er ikke gjort på ett møte"
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge finnes det rundt 250 personer som er identifisert med ervervet døvblindhet. På grunn av kombinasjonen av en syns- og hørselsnedsetting krever denne funksjonshemmingen spesialiserte og kompetent tjenestetilbud ... -
«Dette er altfor krevende for en `ufaglært´»: En kvalitativ studie om læreres opplevelser og erfaringer med å undervise deltakere med synsnedsettelse og liten skolebakgrunn i norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Voksenopplæringer og læringssentre er pliktig å gi undervisning til flyktninger og innvandrere etter Integreringsloven §26 (Integreringsloven, 2020). Deltakere med liten eller ingen skolegang fra hjemlandet, kan ... -
Ekkolokalisering - Fænomenologisk livsverdens perspektiv på O&M-specialisters erfaring med at anvende ekkolokalisering som metode i O&M-undervisningen
(Master thesis, 2021)Ekkolokalisering er evnen til at opfange ekko via lydens refleksion på overflader og bruge dem i forhold til orientering. Det er en metode, som kan være anvendelig for mennesker med nedsat syn eller blindhed. Formålet med ... -
En kvalitativ studie om tilpasset balansetrening og opplevd livskvalitet hos slagrammede med synsfeltutfall
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Hjerneslag rammer rundt 12 000 i Norge hvert år, og mange lever med skader i etterkant. Synsfeltutfall og redusert balanse er to områder slagpasienter kan få utfordringer med, og som kan påvirke deres hverdag. ... -
Et menneske - en helhet
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Synshemming forekommer i alle aldre og vil i mange tilfeller føre til behov for synsrehabilitering. Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) er vedtatt av World Hensikten med ... -
Får nyanlända vuxna med synnedsättning goda förutsättningar till en bra etablering? : erfarenheter från yrkesverksamma i tre olika verksamheter
(Master thesis, 2020)Bakgrund: Sverige har under de senaste fem åren tagit emot ett stort antal flyktingar från olika länder i världen. Personerna förväntas etablera sig och bli självförsörjande. De har emellertid olika förutsättningar, där ... -
Felles om felles oppmerksomhet
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Syns- og hørselsnedsettelser er vanlige komorbide tilstander til diagnosen Down Syndrom. Dette sansetapet kan gi store kommunikasjonsutfordringer, som påvirker mulighetene for likeverdig deltakelse, ... -
Fokus og oppmerksomhet på synshemming knyttet til fall hos pasienter i hjemmesykepleien
(Master thesis, 2021)Sammendrag Bakgrunn: Fall er den vanligste årsaken til skader hos personer som mottar tjenester fra hjemmesykepleien, og fallet skjer oftest i direkte tilknytning til egen bolig, og frekvens og alvorlighet øker med alder. ... -
Hjelpemidler - en glede til sitt formål
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Nedsatt syn vil føre til at oppgaver som tidligere har blitt gjennomført uten problemer blir utfordrende, og må løses på nye måter. Bruk av hjelpemidler er sentralt i synsrehabilitering og kan gi bedre synsfunksjon, ... -
«Hva skal du med det, da?» : hvordan kan fritak i fag virke inn på mennesker med synstap sitt liv og hvordan har de opplevd skolen? - Fra et livsverdensfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2020)Studien skulle undersøke om hvordan fritak av fag virket inn på mennesker med synstap sitt liv, hvilken informasjon de fikk, hvilket fag det gjaldt og hvordan de hadde opplevd utdanningsløpet sitt i den norske skole. Det ... -
Hvilke preferanser har personer med Retinitis Pigmentosa ved valg av filterbrille for å redusere blending og lysømfintlighet, og kan det sees en sammenheng med resultatet på en fargesynstest?
(Master thesis, 2023)Retinitis Pigmentosa (RP) er en progredierende sykdom og behovene for tilpasninger endres utover i forløpet, lysblending og lysømfintlighet gir store plager og redusert livskvalitet. I denne studien har vi sett en sammenheng ... -
Lytting i eit didaktisk perspektiv blant grunnskuleelevar med blindhet og synsnedsetjing
(Master thesis, 2021)Studien ser nærare på ferdigheita lytting hos elevar med blindhet og synsnedsetjing, og korleis lytting blir vektlagt i rettleiing frå hjelpeapparatet. Lytting er eit område det er forska lite på sjølv om det er ein viktig ... -
Oplevelse af læring i skolen for elever med blindhed : hvad har betydning?
(Master thesis, 2019)Formål: Dette studie er en fremstilling af, hvilke oplevelser og erfaringer elever med blindhed og deres forældre har med elevernes læring i skolen. Det er undersøgt for at få en viden om og forståelse for, hvilke forhold ... -
Oversettelse og pilotering av lesetesten IReST
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formål. Det er et behov for oppdaterte og standardiserte lesetester beregnet for synshemmede på norsk. Dette prosjektet gjør en oversettelse av den anerkjente internasjonale lesetesten IReST til norsk og ... -
Punktskriftindlæring fra et forældreperspektiv : hvilken betydning har tidlig fokus på førpunkt og punktskriftindlæring for børnenes tilegnelse af et funktionelt skriftsprog?
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med dette studie er at belyse de oplevede sammenhænge mellem elever med blindhed og deres start på livet som punktlæser og deres senere aktive brug af punktskrift, ud fra forældrenes perspektiv. Baggrunden ...