Blar i Master i synspedagogikk og synsrehabilitering på utgivelsesdato
Viser treff 21-37 av 37
-
Lytting i eit didaktisk perspektiv blant grunnskuleelevar med blindhet og synsnedsetjing
(Master thesis, 2021)Studien ser nærare på ferdigheita lytting hos elevar med blindhet og synsnedsetjing, og korleis lytting blir vektlagt i rettleiing frå hjelpeapparatet. Lytting er eit område det er forska lite på sjølv om det er ein viktig ... -
Synskontaktenes erfaringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Tverrfaglig samhandling og samarbeid i synsrehabilitering kan bidra til å lette hverdagen til mennesker med ervervet synsnedsettelse. Synskontakter er ofte kommunalt ansatte ergoterapeuter som har ansvar for ... -
En kvalitativ studie om tilpasset balansetrening og opplevd livskvalitet hos slagrammede med synsfeltutfall
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Hjerneslag rammer rundt 12 000 i Norge hvert år, og mange lever med skader i etterkant. Synsfeltutfall og redusert balanse er to områder slagpasienter kan få utfordringer med, og som kan påvirke deres hverdag. ... -
Ekkolokalisering - Fænomenologisk livsverdens perspektiv på O&M-specialisters erfaring med at anvende ekkolokalisering som metode i O&M-undervisningen
(Master thesis, 2021)Ekkolokalisering er evnen til at opfange ekko via lydens refleksion på overflader og bruge dem i forhold til orientering. Det er en metode, som kan være anvendelig for mennesker med nedsat syn eller blindhed. Formålet med ... -
Oversettelse og pilotering av lesetesten IReST
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formål. Det er et behov for oppdaterte og standardiserte lesetester beregnet for synshemmede på norsk. Dette prosjektet gjør en oversettelse av den anerkjente internasjonale lesetesten IReST til norsk og ... -
Synsrelaterte læringsutfordringer i grunnskolen. Hvordan ivaretas barn med lese- og skrivevansker og synsutfordringer i norsk skole? En scoping review
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Alle barn i norsk skole har rett på tilpasset opplæring etter opplæringsloven § 5-6. Elever uten tilfredsstillende utbytte kan ha rett på spesialundervisning. Utredningen av barnets styrker og behov er særs viktig ... -
«Det er alltid catwalk ... uansett hvor du går» Foreldreperspektiv, delaktighet, følelser og reaksjoner når barnet deres lærer å bruke den hvite stokken
(Master thesis, 2022)For mange mennesker med nedsatt syn eller blindhet er den hvite stokken en av de viktigste ressursene for å kunne leve et selvstendig liv, hvor de kan mobilisere og orientere seg i omgivelsene. Dette er ikke minst viktig ... -
Å se til synet etter hjerneslag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge rammes ca. 12000 personer av hjerneslag hvert år, og over 65 % opplever synsutfordringer, som i stor grad kan påvirke livskvaliteten og daglige gjøremål. Synsproblemer har tradisjonelt fått lite oppmerksomhet ... -
Bruk av prosedyrekoding etter ICD-10 for synsutredning etter hjerneslag ved norske sykehus
(Master thesis, 2022)BAKGRUNN: Prosedyrekoding gir oversikt over behandlingsbehov i befolkningen og ressursbehov hos helseforetakene. Norsk pasientregister (NPR) har fra 2016 registrert prosedyrekoder om pasienter som har vært til behandling ... -
"Det er ikke gjort på et kvarter, det er ikke gjort på ett møte"
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: I Norge finnes det rundt 250 personer som er identifisert med ervervet døvblindhet. På grunn av kombinasjonen av en syns- og hørselsnedsetting krever denne funksjonshemmingen spesialiserte og kompetent tjenestetilbud ... -
Uten belysning stopper det opp. En kvalitativ studie om betydningen av belysning for aleneboende eldre kvinner
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2025-04-29 -
Synshemmede barn og lek i barnehagen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: En viktig oppgave barnehagene har er å skape et inkluderende miljø hvor alle barn kan delta i leken. Å delta i lek er avgjørende for å utvikle ferdigheter som man trenger for å lykkes i skole og i arbeid senere ... -
Hvilke preferanser har personer med Retinitis Pigmentosa ved valg av filterbrille for å redusere blending og lysømfintlighet, og kan det sees en sammenheng med resultatet på en fargesynstest?
(Master thesis, 2023)Retinitis Pigmentosa (RP) er en progredierende sykdom og behovene for tilpasninger endres utover i forløpet, lysblending og lysømfintlighet gir store plager og redusert livskvalitet. I denne studien har vi sett en sammenheng ... -
RetiPlus and Retinitis Pigmentosa - A qualitative study looking at experiences of persons with RP using an advanced AR device.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Retinitis pigmentosa er en paraply av progressive arvelige øyesykdommer som påvirker en persons nattesyn, perifert synsfelt, lysfølsomhet og evne til lysadaptasjon. RP påvirker vanligvis en person etter at de har ... -
Synskartlegging av pasienter med erhvervet hjerneskade- ergoterapeuters erfaring med bruk av KROSS
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Synsvansker er en vanlig følge etter ervervet hjerneskade (EHS), og synsvanskene kan i stor grad påvirke livskvalitet, selvstendighet og deltagelse i meningsfulle aktiviteter og hverdagsliv. Pasienter og ... -
«Dette er altfor krevende for en `ufaglært´»: En kvalitativ studie om læreres opplevelser og erfaringer med å undervise deltakere med synsnedsettelse og liten skolebakgrunn i norsk som andrespråk.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Voksenopplæringer og læringssentre er pliktig å gi undervisning til flyktninger og innvandrere etter Integreringsloven §26 (Integreringsloven, 2020). Deltakere med liten eller ingen skolegang fra hjemlandet, kan ... -
Design for et inkluderende miljø: En systematisk review om effekten av belysning og farger på barn og voksne med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2023)Introduksjon: Barn og voksne med autismespekterforstyrrelser kan ha en hypersensitivitet overfor ulike sensoriske stimuli, slik som lys, på den måten at det kan påvirke atferd og hverdagslige aktiviteter. Hvordan man ...