Browsing Master i synspedagogikk og synsrehabilitering by Title
Now showing items 14-33 of 39
-
Hjelpemidler - en glede til sitt formål
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Nedsatt syn vil føre til at oppgaver som tidligere har blitt gjennomført uten problemer blir utfordrende, og må løses på nye måter. Bruk av hjelpemidler er sentralt i synsrehabilitering og kan gi bedre synsfunksjon, ... -
«Hva skal du med det, da?» : hvordan kan fritak i fag virke inn på mennesker med synstap sitt liv og hvordan har de opplevd skolen? - Fra et livsverdensfenomenologisk perspektiv
(Master thesis, 2020)Studien skulle undersøke om hvordan fritak av fag virket inn på mennesker med synstap sitt liv, hvilken informasjon de fikk, hvilket fag det gjaldt og hvordan de hadde opplevd utdanningsløpet sitt i den norske skole. Det ... -
Hvilke preferanser har personer med Retinitis Pigmentosa ved valg av filterbrille for å redusere blending og lysømfintlighet, og kan det sees en sammenheng med resultatet på en fargesynstest?
(Master thesis, 2023)Retinitis Pigmentosa (RP) er en progredierende sykdom og behovene for tilpasninger endres utover i forløpet, lysblending og lysømfintlighet gir store plager og redusert livskvalitet. I denne studien har vi sett en sammenheng ... -
Lytting i eit didaktisk perspektiv blant grunnskuleelevar med blindhet og synsnedsetjing
(Master thesis, 2021)Studien ser nærare på ferdigheita lytting hos elevar med blindhet og synsnedsetjing, og korleis lytting blir vektlagt i rettleiing frå hjelpeapparatet. Lytting er eit område det er forska lite på sjølv om det er ein viktig ... -
Oplevelse af læring i skolen for elever med blindhed : hvad har betydning?
(Master thesis, 2019)Formål: Dette studie er en fremstilling af, hvilke oplevelser og erfaringer elever med blindhed og deres forældre har med elevernes læring i skolen. Det er undersøgt for at få en viden om og forståelse for, hvilke forhold ... -
Oversettelse og pilotering av lesetesten IReST
(Master thesis, 2021)Sammendrag Formål. Det er et behov for oppdaterte og standardiserte lesetester beregnet for synshemmede på norsk. Dette prosjektet gjør en oversettelse av den anerkjente internasjonale lesetesten IReST til norsk og ... -
Punktskriftindlæring fra et forældreperspektiv : hvilken betydning har tidlig fokus på førpunkt og punktskriftindlæring for børnenes tilegnelse af et funktionelt skriftsprog?
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med dette studie er at belyse de oplevede sammenhænge mellem elever med blindhed og deres start på livet som punktlæser og deres senere aktive brug af punktskrift, ud fra forældrenes perspektiv. Baggrunden ... -
RetiPlus and Retinitis Pigmentosa - A qualitative study looking at experiences of persons with RP using an advanced AR device.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Retinitis pigmentosa er en paraply av progressive arvelige øyesykdommer som påvirker en persons nattesyn, perifert synsfelt, lysfølsomhet og evne til lysadaptasjon. RP påvirker vanligvis en person etter at de har ... -
Skjermleserkompetanse i norsk grunnskole : en teoretisk oppgave om digital kompetanse hos pedagogisk ansatte i grunnskolen.
(Master thesis, 2016)Bakgrunn, formål og problemstilling Bakgrunnen for denne oppgaven er en interesse for pedagogisk personale som underviser eller bistår undervisningen til elever som benytter skjermlesere. Dette er elever med nedsatt ... -
Slagrammede med synsfeltutfall : en kvalitativ studie om slagrammedes utfordringer med synsfeltutfall og egen opplevd effekt av oppfølgningen
(Master thesis, 2021)Formål: Formålet med studien er å få en kunnskap og økt forståelse om hvilke utfordringer pasienter med synsfeltutfall etter hjerneslag opplever i hverdagen. Samt undersøke om de opplever en effekt av oppfølgingen de har ... -
Små barn med blindhet i et digitalt univers : forventninger, utfordringer og muligheter
(Master thesis, 2016)Denne studien har sett nærmere på hvilke forventninger, utfordringer og muligheter foreldre og synspedagoger har til digitale verktøy for små barn med blindhet. Med små barn er det i denne studien snakk om barn mellom 0 ... -
Små barn med synssvekkelser i en digital verden
(Master thesis, 2016)Studien har kartlagt om barn med moderat og alvorlig synssvekkelse (0 - 5 år) tar i bruk digitale enheter ved samme alder som normaltseende barn, og om det er ulikheter i hvordan digitale enheter brukes. I tillegg ble det ... -
Synsfeltutfall - er det så farlig da?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Hjerneslag rammer omlag 12 000 nordmenn årlig. Sykdommen setter både synlige og usynlige spor som blant annet lammelser, talevansker, konsentrasjonsvansker, balanseproblemer, hukommelsesvansker og synsforstyrrelser. ... -
Synshemmede barn og lek i barnehagen
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: En viktig oppgave barnehagene har er å skape et inkluderende miljø hvor alle barn kan delta i leken. Å delta i lek er avgjørende for å utvikle ferdigheter som man trenger for å lykkes i skole og i arbeid senere ... -
Synshemmede flyktninger i møte med norskopplæring : hvordan beskriver synshemmede flyktninger sine erfaringer med norskopplæring?
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Alle flyktninger i Norge har rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap i et Introduksjonsprogram med varighet fra to til tre år. Synshemmede flyktninger representerer også denne gruppen og regnes ... -
Synskartlegging av pasienter med erhvervet hjerneskade- ergoterapeuters erfaring med bruk av KROSS
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Synsvansker er en vanlig følge etter ervervet hjerneskade (EHS), og synsvanskene kan i stor grad påvirke livskvalitet, selvstendighet og deltagelse i meningsfulle aktiviteter og hverdagsliv. Pasienter og ... -
Synskontaktenes erfaringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Tverrfaglig samhandling og samarbeid i synsrehabilitering kan bidra til å lette hverdagen til mennesker med ervervet synsnedsettelse. Synskontakter er ofte kommunalt ansatte ergoterapeuter som har ansvar for ... -
Synsrehabilitering etter ervervet hjerneskade – hva gjøres? : studie av hva en tverrfaglig rehabilitering gjør for å kartlegge og rehabilitere synsvansker etter ervervet hjerneskade i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Synsrehabilitering er per i dag ikke formalisert som en del av tverrfaglig rehabilitering av barn og voksne med ervervet hjerneskade. Skader sentralt og perifert i sentralnervesystemet gir ofte sammensatte vansker ... -
Synsrelaterte læringsutfordringer i grunnskolen. Hvordan ivaretas barn med lese- og skrivevansker og synsutfordringer i norsk skole? En scoping review
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Alle barn i norsk skole har rett på tilpasset opplæring etter opplæringsloven § 5-6. Elever uten tilfredsstillende utbytte kan ha rett på spesialundervisning. Utredningen av barnets styrker og behov er særs viktig ... -
The importance of orientation and mobility specialist´s own practice with the long cane for mastering teaching skills
(Master thesis, 2022)Teknikkäppen är det verktyg som orientering och förflyttning [O&F] specialisterna undervisar självständig förflyttning med till personer med en synnedsättning eller blindhet. Specialisterna måste själva kunna använda käppen ...