Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahl, Poul Espen
dc.contributor.authorGundersen, Atle Slettemyr
dc.date.accessioned2016-07-01T13:35:57Z
dc.date.available2016-07-01T13:35:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2395308
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi hatt som mål å studere temaet Ungt Entreprenørskap, og hva som gjør at noen lykkes med å unytte både «nære» og «fjerne» nettverk i sine omgivelser. Hvert år støtter og engasjerer Ungt Entreprenørskap (UE.no) flere tusen entreprenørskaps aktiviteter ved skoler rundt om i hele Norge. Gjennom ett skoleår, kan elever gruppevis øve på oppstart, drift og avslutning av en bedrift som en del av undervisningsplanen. Vi ønsket å finne ut hvilken betydning nettverksbygging har hatt for suksessfull gjennomføring av flere ungdomsbedrifter ved forskjellige videregående skoler. Innovasjon og entreprenørskap er temaer som stadig omtales i mediene når det er snakk om økonomisk nedgang og økning i arbeidsledigheten. Innovasjon står ikke bare sentralt i vurderingen av bedrifters tilpasningsevne og konkurransekraft, men er også en viktig faktor for vekst i samfunnsøkonomien. Det er bred enighet blant politikere og i næringlivet generelt, at det må satses mer på utdanning og opplæring av unge entreprenører i fremtiden, spesielt med tanke på at oljeinntektene vi synke signifikant i tiårene fremover. Ungdommen skal gjennom utdanningen lære om entreprenørskap, hvordan man kan skape nye verdier ved å øve entreprenørskap i praksis. og viktigheten av et nært samarbeid mellom skole og næringsliv (nettverksbygging). Før oppstart av en ungdomsbedrift, går elevene først gjennom nødvendig teori og diverse tester. Kravet er blant annet en innovativ forretningside, en mentor (nettverksbygger), og en plan som må godkjennes av faglærer. Vi har tatt for oss forskjellige viktige teorier som omhandler etablering, innovasjon og nettverksbygging, og sett dette i lys av problemstillingen. Ungdomsbedriftene som har deltatt i vår undersøkelse har fortalt om sine ambisjoner, hvordan de har bygget sine nettverk, og hva slags faktorer de mener har vært viktige for at de har lykkes. Resultatene fra intervjuer med 6 fokusgrupper har gitt flere interessante funn. Vi konkluderer i denne oppgaven med at unge entreprenører ser på nettverksbygging som en meget viktig læringsfaktor i tilknytning til bedriftsetablering. Elevene ser stort sett på sine lærere og foresatte som viktige bidragsytere, og at kontakt med næringslivet kan ha stor nytte for videre karriere i næringslivet generelt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectInnovasjonnb_NO
dc.subjectUngt Entreprenørskapnb_NO
dc.subjectUngdomsbedrifternb_NO
dc.titleUngt entreprenørskap og nettverksbygging : hvilken betydning har nettverksbygging for suksessfull gjennomføring av ungdomsbedrifter?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel