Browsing Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge by Title
Now showing items 134-153 of 185
-
På nye stier : Bruk av natur og friluftsliv rettet mot unge arbeidsledige
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;3, Report, 2018)Telemark Turistforening (TTF) tok i 2014 initiativ ovenfor NAV Telemark til et prosjekt rettet mot arbeidsledige under tittelen Ut på Tur med NAV. Sammen med Høgskolen i Telemark (Høgskolen i Sørøst Norge fra 2016) og ... -
Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, ... -
De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire ... -
Profesjonsinnretning, progresjon og sammenheng i barnehagelærerutdanningen
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;155, Report, 2024)Ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold, etablerte vi våren 2019 et prosjekt, BluProf-prosjektet, som hadde som intensjon å utvikle kunnskaper om profesjonsinnretting, progresjon og sammenheng i barnehagelæreru ... -
Profesjonsveiledning for sykepleiere
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;26, Report, 2019)I profesjonsveiledning for sykepleiere er samtalen det metodiske verktøyet, og i denne håndboka er veileder og veisøker brukt som rolleavklaring. Veileder er en profesjonsutøver i faget og kan profesjonens kunnskap, ... -
Progresjon og samstemthet i undervisning: Akademisk skriving i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning på Profesjon, Progresjon og Praksis-strukturen (PPP) i barnehagelærerutdanningen ved USN, 2020-2021. Rapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;82, Report, 2022)Aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Skriving i Barnehagelærerutdanningen (ASB) utgjør andre trinn av et større følgeforskningsprosjekt knyttet til dokumentet Profesjon, Progresjon og Praksis (PPP) i barnehagelærerutdanningen ... -
Rapport fra prosjekt International Child Development Programme (ICDP) : - veilederopplæring implementert i helsesøsterutdanningen - et bidrag til å utvikle helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til å fremme godt samspill mellom foreldre og barn
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;28, Report, 2019)Bakgrunn: International Child Development Program (ICDP)- veilederopplæring er et pedagogisk hjelpemiddel til utvikling av helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til veiledning for å fremme godt samspill mellom ... -
Recovery på banen. Gatelag som samskapende sosial innovasjon i norske kommuner
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;16, Report, 2019)Recovery på banen, er en studie finansiert av Oslofjordfondets kvalifiseringsstøtte. Studien har hatt som formål å avklare noen grunnleggende spørsmål ved gatelagsfotball, for så å se om de foreløpige svarene kan danne ... -
Reformasjon i 500 år : Rapport fra seminar i Tønsberg 2. - 3. november 2017
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;5, Report, 2018)Reformasjons- og Luther-jubileet i 2017 ble markert over hele verden men særlig i Europa. Også Høg-skolen i Sørøst-Norge (som nå er blitt Universitetet i Sørøst-Norge – www.usn.no) markerte dette jubi-leet med et faglig ... -
Regionale klynger og nettverk - Ringerike 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;88, Report, 2022)I denne rapporten presenterer vi resultatene fra Universitetet i Sørøst-Norges (USN) studie der vi har undersøkt potensiale for å etablere næringsklynger i Ringeriksregionen. Rapporten er et kunnskapsgrunnlag med anbefalinger ... -
Retningslinjer for vurderingssamtaler : første delrapport fra forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education)
(Report, 2020)Denne rapporten er en deskriptiv studie av ulike kilder som potensielt former og påvirker læreres konkrete samtalepraksis i vurderingssituasjonene i klasserommet. Vi har valgt innholdsanalyse som metode for å kartlegge et ... -
Ringeriksbanen - samfunnsnytte, kalkulasjonsrente og mernytte
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;59, Report, 2020)Rapporten viser hvordan en lavere kalkulasjonsrente og inkludering av mernytte i nåverdiberegningene vil påvirke den beregnede samfunnsnytten av Ringeriksbanen. I forbindelse med forberedelsene til ny NTP for 2022 – ... -
Ringeriksregionen rigget for vekst : Regionale investeringer, Ringeriksbanen og ny E16
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;5, Research report, 2016-09-20)Rapporten viser at regionen har gode forutsetninger for å skape regional vekst gjennom økte investeringer som følge av Ringeriksbanen og ny E16. Rapporten bygger på en gjennomgang av aktuell litteratur, intervju med et 20 ... -
Samarbeid i hjemmesykepleiepraksis
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;51, Report, 2020)Bakgrunn: Hjemmesykepleien er i stadig endring og yter tjenester til personer i alle aldre med ulike behov for helsehjelp. Hjemmesykepleien er en obligatorisk praksis i sykepleierutdanningen. På tross av dette finnes det ... -
Samskapende velferdsinnovasjon – Ny kompetanse på vei mot «fellesskapskommunen»? Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;70, Report, 2021-04-21) -
Så langt - så godt? Midtveisevaluering av en lokaldemokratisk ordning i Asker kommune
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;77, Report, 2021)Dette er den andre rapporten, av tre, som dokumenterer følgeforskningen i et lokaldemokratisk forsøk i Asker kommune. Rapporten viser at det dilemmaet som vi pekte på i første rapport, mellom å være kommunens forlengede ... -
Simuleringssenteret USN, campus Porsgrunn : Veien fram, arbeidsprosess, tverrfaglig samarbeid og kompetanseutvikling
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;150, Report, 2024)Høsten 2017 åpnet et nytt simuleringssenter ved Høgskolen i Sørøst-Norge, campus Porsgrunn. Denne rapporten har til hensikt å gi en oversikt over det omfattende planlegging og utviklingsarbeidet som ble gjort av ulike ... -
Skolekonserter og ledelse
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;7, Research report, 2017)Denne artikkelen handler om et utviklingsarbeid innen fagområdet «musikk og ledelse». Studenter i en musikkutdanning og barneskoleelever var fordelt på fire band som spilte konserter på tre skoler. Elevene hadde fått ... -
Småspor. Pilotprosjekt 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;95, Report, 2022)I prosjektet Småspor i nabolaget har Drammen kommune, ved Knutepunkt Strømsø, og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kartlagt hvordan barnehagebarn og deres foreldre bruker de ulike arealene i ... -
Snipp, snapp, snute?... Sluttrapport for følgeforskning av en nærdemokratisk ordning i Asker kommune
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;126, Report, 2023)Forsøket med en nærdemokratisk ordning i Asker ble 1.6. 2023 avsluttet etter tre år. Tre lokalsamfunnsutvalg (LSU) i Tofte, Slemmestad og Heggedal hadde da eksperimentert med å fylle rollen som et lokalt organ for å styrke ...