Browsing Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge by Title
Now showing items 129-148 of 185
-
Om loggskriving, bruk av stillhet og systematisk arbeid med fagtekst i et veiledningsstudium : Rapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;40, Report, 2020)Denne rapporten bygger på et forsknings- og utviklingsarbeid i et veiledningsstudium ved Universitetet i Sørøst-Norge. Ved å innføre krav til loggskriving og trening på stillhet i veiledning, har målet vært å trene studentene ... -
Opp og hopp : En forskningsbasert evaluering av deltageres erfaringer med et arbeidsprosjekt i regi av Kirkens Bymisjon, Vestfold : Sluttrapport, oktober 2018
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;11, Report, 2018)Denne rapporten er en evaluering av Stiftelsen Kirkens Bymisjon i Vestfold sitt prosjekt «Opp og Hopp», basert på deltagernes opplevelser. I rapporten beskrives prosjektets bakgrunn, organisering og deltakere. Forskning ... -
Oppvandring av laks og sjøørret i Telemarksvassdraget – radiotelemetri-undersøkelser 2019-2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;93, Report, 2022-09-09)Oppvandring av laks og sjøørret i Telemarksvassdraget ble undersøkt med radiomerking og peiling i tre sesonger fra 2019 til 2021. Tilbakevandrende laks ble fanget i øverste kammer i laksetrappa i Klosterfoss (juni-august), ... -
Optometriutdanningen 50 år : Tilbakeblikk på norsk høyere optikerutdanning 1972-2022
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;107, Report, 2022)I august i 1972 startet en liten gruppe ambisiøse «ungdommer» opp på en helt ny utdanning på Tinius Olsens Tekniske skole (TOTS) på Kongsberg. Tre år senere, i mai-juni 1975 hadde 13 personer, én kvinne og 12 menn, fullført ... -
Over landegrenser Norge-India, 25 års samarbeid, 1997-2022. En historie om et langvarig og omfattende akademisk samarbeid mellom Norge og India
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;124, Report, 2023)Det er et langt sprang både i avstand og kultur mellom India og Norge. Det vi her skriver om, er en fortelling om hvordan møte mellom mennesker – faglig og privat – legger grunnlag for spennende samarbeid mellom akademiske ... -
På nye stier : Bruk av natur og friluftsliv rettet mot unge arbeidsledige
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;3, Report, 2018)Telemark Turistforening (TTF) tok i 2014 initiativ ovenfor NAV Telemark til et prosjekt rettet mot arbeidsledige under tittelen Ut på Tur med NAV. Sammen med Høgskolen i Telemark (Høgskolen i Sørøst Norge fra 2016) og ... -
Praksis i de praktiske og estetiske fagene i LK20 : Evaluering av fagfornyelsen i fire fag : Delrapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;131, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra 2022 - 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, ... -
De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130, Report, 2023)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire ... -
Profesjonsinnretning, progresjon og sammenheng i barnehagelærerutdanningen
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;155, Report, 2024)Ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Vestfold, etablerte vi våren 2019 et prosjekt, BluProf-prosjektet, som hadde som intensjon å utvikle kunnskaper om profesjonsinnretting, progresjon og sammenheng i barnehagelæreru ... -
Profesjonsveiledning for sykepleiere
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;26, Report, 2019)I profesjonsveiledning for sykepleiere er samtalen det metodiske verktøyet, og i denne håndboka er veileder og veisøker brukt som rolleavklaring. Veileder er en profesjonsutøver i faget og kan profesjonens kunnskap, ... -
Progresjon og samstemthet i undervisning: Akademisk skriving i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning på Profesjon, Progresjon og Praksis-strukturen (PPP) i barnehagelærerutdanningen ved USN, 2020-2021. Rapport 2
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;82, Report, 2022)Aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Skriving i Barnehagelærerutdanningen (ASB) utgjør andre trinn av et større følgeforskningsprosjekt knyttet til dokumentet Profesjon, Progresjon og Praksis (PPP) i barnehagelærerutdanningen ... -
Rapport fra prosjekt International Child Development Programme (ICDP) : - veilederopplæring implementert i helsesøsterutdanningen - et bidrag til å utvikle helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til å fremme godt samspill mellom foreldre og barn
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;28, Report, 2019)Bakgrunn: International Child Development Program (ICDP)- veilederopplæring er et pedagogisk hjelpemiddel til utvikling av helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til veiledning for å fremme godt samspill mellom ... -
Recovery på banen. Gatelag som samskapende sosial innovasjon i norske kommuner
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;16, Report, 2019)Recovery på banen, er en studie finansiert av Oslofjordfondets kvalifiseringsstøtte. Studien har hatt som formål å avklare noen grunnleggende spørsmål ved gatelagsfotball, for så å se om de foreløpige svarene kan danne ... -
Reformasjon i 500 år : Rapport fra seminar i Tønsberg 2. - 3. november 2017
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;5, Report, 2018)Reformasjons- og Luther-jubileet i 2017 ble markert over hele verden men særlig i Europa. Også Høg-skolen i Sørøst-Norge (som nå er blitt Universitetet i Sørøst-Norge – www.usn.no) markerte dette jubi-leet med et faglig ... -
Regionale klynger og nettverk - Ringerike 2021
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;88, Report, 2022)I denne rapporten presenterer vi resultatene fra Universitetet i Sørøst-Norges (USN) studie der vi har undersøkt potensiale for å etablere næringsklynger i Ringeriksregionen. Rapporten er et kunnskapsgrunnlag med anbefalinger ... -
Retningslinjer for vurderingssamtaler : første delrapport fra forskningsprosjektet CAiTE (Conversation Analytic innovation for Teacher Education)
(Report, 2020)Denne rapporten er en deskriptiv studie av ulike kilder som potensielt former og påvirker læreres konkrete samtalepraksis i vurderingssituasjonene i klasserommet. Vi har valgt innholdsanalyse som metode for å kartlegge et ... -
Ringeriksbanen - samfunnsnytte, kalkulasjonsrente og mernytte
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;59, Report, 2020)Rapporten viser hvordan en lavere kalkulasjonsrente og inkludering av mernytte i nåverdiberegningene vil påvirke den beregnede samfunnsnytten av Ringeriksbanen. I forbindelse med forberedelsene til ny NTP for 2022 – ... -
Ringeriksregionen rigget for vekst : Regionale investeringer, Ringeriksbanen og ny E16
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;5, Research report, 2016-09-20)Rapporten viser at regionen har gode forutsetninger for å skape regional vekst gjennom økte investeringer som følge av Ringeriksbanen og ny E16. Rapporten bygger på en gjennomgang av aktuell litteratur, intervju med et 20 ... -
Samarbeid i hjemmesykepleiepraksis
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;51, Report, 2020)Bakgrunn: Hjemmesykepleien er i stadig endring og yter tjenester til personer i alle aldre med ulike behov for helsehjelp. Hjemmesykepleien er en obligatorisk praksis i sykepleierutdanningen. På tross av dette finnes det ... -
Samskapende velferdsinnovasjon – Ny kompetanse på vei mot «fellesskapskommunen»? Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;70, Report, 2021-04-21)