Browsing Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge by Title
Now showing items 26-45 of 181
-
Effekt av elvebreddskiler på tetthet og størrelse til ørret i Vallaråi, Seljord i Telemark
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;8, Research report, 2018)Habitatforbedrende tiltak brukes i økende grad for å avbøte negative effekter av vassdragsreguleringer. Slike tiltak sikter ofte på å øke strukturell kompleksitet i elvehabitater, for derved å øke tetthet (og ev. størrelse) ... -
Effekter av aktivitetsskjermen ”Touch & Play” for personer med demens diagnose : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;18, Report, 2019)November 2016 tok Sande kommune i bruk aktivitetsskjermen Touch & Play ved tre enheter ved Sandetun sykehjem. Høgskolen i Sørøst-Norge har fulgt prosjektet og undersøkt hvilke effekter jevnlig bruk av aktivitetsskjermen ... -
Eksperimenter med tillit
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;98, Report, 2022)I den senere tid har det vokst fram en betydelig forskningslitteratur som bruker eksperimenter for å studere ulike aspekter av tillit. Mye av denne litteraturen tar utgangspunkt i økonomiske eksperimenter og er knyttet til ... -
Elektrofiske og ungfiskundersøkelser i Vallaråi høst 2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;141, Report, 2024)Vallaråi ble undersøkt med elektrofiske og bestandsberegninger på utvalgte stasjoner årlig 2021-2023. Her rapporteres resultatene for 2023 som pga. høye vannføringer ble innsamlet senere på høsten og ved lavere temperaturer ... -
Elektrofiske og ungfiskundersøkelser i Vallaråi og Kivleåi høst 2020-2022
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;116, Report, 2023)Vallaråi og nedre del av Kivleåi er undersøkt med elektrofiske og bestandsberegninger på utvalgte stasjoner årlig 2020-2022, unntatt i Vallaråi høst 2020 pga. høye vannføringer. I Vallaråi viser elektrofiske på 7-8 stasjoner ... -
Elektrofiske og ungfiskundersøkelser i Vallaråi og Kivleåi høsten 2020
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;75, Report, 2021)Vallaråi og nedre del av Kivleåi ble undersøkt med elektrofiske og bestandsberegninger på utvalgte stasjoner. Høye vannføringer førte til at arbeidet i Vallaråi ikke kunne gjennomføres. I Kivleåi viste elektrofiske på 5 ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid» med utgangspunkt i Vurdering for læring : Midt-Telemark kompetansenettverk, Nome, Sauherad og Bø kommuner
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;23, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Nome, Bø og Sauherad samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert kompetanseutvikling, Utdanningsdirektoratet, der tiltakene ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid»: håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Kragerø 11. mars 2019
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;22, Report, 2019)Denne håndboka for dybdelæring i profesjonsfellesskap er utviklet for lærere i Kragerø kommune. Formålet er et bidrag i desentralisert kompetanseutvikling for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland ... -
«Elevene bak tallene – triangulert analysekompetanse» : forprosjekt i desentralisert kompetanseutvikling høsten 2018 for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø - Grenland+
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;21, Report, 2019)Skoleledere og skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell : Håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap, Skien kommune, høsten 2020
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;58, Report, 2020)Denne håndboken er utarbeidet for plangrupper og skoleledere i Skien kommune høsten 2020. Triangulert analysemodell er en aksjonslæringsstrategi for forskningsorientert skoleutvikling ut fra nytt læreplanverk (LK20). Via ... -
Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: Veiledningshefte for skolebasert vurdering- og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;102, Report, 2022)I sluttrapporten «En skole for vår tid» (Regjeringen, 2021) har en ekspertgruppe vurdert hvordan skoleeiere og skoler bedre kan drive et systematisk kvalitetsutviklingsarbeid for å løfte kvaliteten på opplæringen for ... -
En netthandelsklynge i Vestfold og Telemark?: En utredning om behov og ressurser for en søknad om klyngestatus i Arenaprogrammet
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;89, Report, 2022)Formålet med denne rapporten er å utrede betingelsene å utvikle en næringsklynge innen netthandel i Vestfold og Telemark-regionen med utspring fra netthandelsbedriftene i Sandefjord. Den er en leveranse innen innovasjons- ... -
«En som kan gjøre det som trengs»: Utforsking av erfaringskonsulentens rolle i arbeid med ungdom
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;137, Report, 2023)Dette forskningsprosjektet er et samarbeid mellom «Ungdom i Fokus», et delprosjekt i «Områdesatsningen – Strømsø 2030», og Senter for psykisk helse og rus (SFPR) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Enkelte områder i Strømsø ... -
En u-sving til bedre bolig. Et prosjekt for boligsosial innovasjon i kommunal kontekst
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;14, Report, 2019) -
Erfaringer fra prosjektet ‘Pusterommet’ i to folkebiblioteker i Vestfold: Bruk av servicedesign for å la ungdom medvirke i utvikling av biblioteket som sosial møteplass, i et folkehelseperspektiv
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;1, Report, 2018)Vestfold fylkesbibliotek fikk i 2016 midler fra Nasjonalbiblioteket, for å gjennomføre et prosjekt for å involvere ungdommer aktivt i å utvikle folkebiblioteket i retning av å oppleves som mer relevant for ungdommer som ... -
Erfaringslæring i en profesjonsrettet næringsmaster med partnerbedrifter: Foreløpige erfaringer
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;108, Report, 2022)USN Handelshøyskolen har etablert master i regnskap og revisjon som en næringsmaster. Dette innebærer at studentene på dette profesjonsstudiet jobber 50 % og tar masteren på 120 studiepoeng over tre år. En studiemodell med ... -
Escape games som potensielle læringsarenaer : Sluttrapport
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;101, Report, 2022)denne rapporten oppsummeres foreløpige funn fra prosjektet Escape games for learning. Prosjektet var et samarbeid mellom læringsgteknologibedriften Escape History AS og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, ... -
Et forståelig kroppsøvingsfag?: Kroppsøvingsfaget etter fagfornyelsen – erfaringer fra elever og lærere på ungdoms- og videregående trinn: Rapport fra FUSK-undersøkelsen 2022
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;139, Report, 2024)I dette sammendraget presenterer vi noen av hovedfunnene i FUSK-undersøkelsen som ble gjennomført i løpet av mai 2022. Dette er en digital spørreundersøkelse med et selvrekrutterende design for lærere. Disse lærerne har ... -
EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen : Fra plan til praksis – lærerutdanningsinstitusjonenes arbeid med fagfornyelsen. Arbeidspakke 3, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;90, Report, 2022)I denne delrapporten ser vi på hvordan to ulike institusjoner arbeider med implementering av fagfornyelsen. Institusjonene er representert ved ledelsen av grunnskolelærerutdanningene, faglærere og studenter innenfor fire ... -
EvaFag 2025: Evaluering av Fagfornyelsen : Realiseringer av læreplanen i spesifikke fag. Arbeidspakke 1, Delrapport 1
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;91, Report, 2022)Denne delrapporten rapporterer fra kvalitative data fra et pågående longitudinelt evaluerings-prosjekt, «Evaluering av hvordan Fagfornyelsen realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært ...