Show simple item record

dc.contributor.authorGravdahl, Henriette Bråthen
dc.date.accessioned2014-10-15T12:08:06Z
dc.date.available2014-10-15T12:08:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223937
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan identitet kommer frem i videospill og hvordan spillere velger å representere seg selv i video spill. Totalt ble det satt 4 hypoteser og en hovedproblemstilling. Oppgaven vil undersøke hvordan spillere selv tenker de selv mener de representerer seg selv, enten om de velger å ta i bruk sin egen fantasi for å skape en alternativ identitet eller om de velger å gjøre en kopi av sin virkelige identitet. I tillegg ble det også sett på hvordan ulike sjangere gjør det mulig for spillere å konstruere identitet. Dette ble gjort gjennom å se hva spillere som deltok selv har erfaringer fra og hva de selv spiller. Denne oppgaven tar i bruk sosiologisk teorier om blant annet moderne identitet, teori om hvordan det finnes ulike former for deltakelse i videospill forum, og teori for hvordan virtuell identitet fungerer. I tillegg ble anonymitet tatt opp siden det spiller en viktig rolle i online interaksjon. For å finne ut hva spillere selv tenker rundt deres videospill identitet, ble to former for undersøkelser gjennomført, spørreundersøkelse og intervju. Spørreundersøkelsen ble gjennomført først, for å få holdepunkter som ville bli tatt opp i intervjuene. Undersøkelsene ble analysert hver for seg, men resultatene fra spørreundersøkelsen ble analysert først, for å kunne bruke resultatene i intervjuene. Resultatene fra begge undersøkelsene ble tatt i bruk tilslutt som konklusjon. Til slutt vil enten hypotesene bli enten bekreftet eller avkreftet.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.titleIdentitet i videospill : hvordan kommer identitet til uttrykk i videospill?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record