SEPREP Bergen 2012 - 2014 : en forskningsbasert evaluering
Abstract
Bakgrunn
Stiftelsen SEPREP – Senter for psykoterapi og psykososial rehabilitering ved psykoser, har siden 1990 vært sentral i å utdanne fagutøvere til å skape gode behandlingsmiljøer, -metoder og modeller sammen med mennesker med alvorlig psykiske helseproblemer. Som en forutsetning for dette har SEPREP fokusert på forutsigbare og gode relasjoner mellom fagutøvere, brukere og deres familier. SEPREP videreførte dette arbeidet ved å gjennomføre en pilotutdanning med fokus på «rett og redusert bruk av tvang» i psykisk helsevern. Dette programmet ble gjennomført i Bergen 2012-2014. Senter psykisk helse og rus (SFPR) ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold har evaluert SEPREP TU Bergen 2012-2014-programmet fra oppstart til studieslutt. Evalueringen har to fokus. Det første fokuset handler om å evaluere selve utdanningen. Fokuset har vært på studentenes forventninger til studiet, innhold og nytteverdi i deres egen praksis der tvang har vært tema. Det andre fokuset var rettet mot å undersøke hvordan utdanningen var med på å endre og forbedre praksis i det lokale helsetjenesteapparatet der hvor studentene jobbet der tvang har vært tema.
Metode
Denne mindre forskningsbaserte evalueringen ble gjennomført med bruk av kvalitativ datainnsamling. Den kvalitative delen av studien ble gjennomført ved bruk av flersteg fokusgruppeintervjuer med studenter og ett fokusgruppeintervju med ledere.
Funn
Funnene som ble fremanalysert er: (1) Å ha økt kunnskap om lovverket har betydning for bedre samhandling med brukere og diskusjoner om riktig bruk av tvang, (2) Å få tverrfaglig gruppeveiledning er av stor betydning for samhandlingskompetanse, og (3) Utdanning som skaper større trygghet og romslighet i arbeidet.
Konklusjon
Relatert til forskningsspørsmålene for denne studien er det forskningsmessige grunnlag for å konkludere med følgende: SEPREP TU Bergen 2012-2014 som utdanningsprogram har nådd de fleste av dets kompetanse- og læringsmål på en god måte. Dessuten synes tilbudet å være i tråd med og imøtekomme statlige føringer gjennom samhandlingsreformen og fremtidig utdanning. SEPREP TU Bergen 2012-2014 viser seg som en relevant og nyttig måte å organisere utdanning innen psykisk- helse og rustjenester der tvang er et tema.