Teknostress og dens påvirkning på Brukertilfredshet og Intensjon om videre IS bruk
Abstract
Denne oppgaven er i hovedsak en replisering basert på studien til Ragu-Nathan et al. (2008). Replisering er allikevel en sannhet med modifikasjoner, siden vi har valgt en annen tilnærming til avhengige variabler enn Ragu-Nathan et al. Deres studie omhandler konsekvenser av teknostress på organisatoriske variabler, mens den foreliggende studien har fokus på teknologi aksept variabler. Fenomenet teknostress er blant annet blitt definert som: ”Enhver negativ effekt på menneskers holdninger, tanker, atferd og psykologi som direkte eller indirekte er forårsaket av teknologi” (Wang et al., 2008:3003). Vi ser som nevnt i innledningen på teknostress og dens påvirkning på forholdet til brukertilfredshet, samt forholdet mellom teknostress og brukertilfredshet på intensjon om videre IS (informasjonssystem) bruk. Ved å benytte oss av teorien om teknostress (Ragu-Nathan et al., 2008), samt brukertilfredshet og intensjon om videre IS bruk (Bhattacherjee, 2001), ønsker vi å finne ut om teknostress påvirker ansattes brukertilfredshet og intensjon om videre IS bruk. Måleinstrumentene vi benytter oss av er hentet direkte fra disse forskningsartiklene. Våre resultater, som er basert på PLS (Partial Least Squares) viser at faktorene som skaper og hindrer teknostress påvirker de ansattes tilfredshet ved bruk av informasjon og kommunikasjonsteknologier (IKT). Videre finner vi støtte for en positiv sammenheng mellom brukertilfredshet og intensjon om videre IS bruk. Implikasjonene av disse resultatene og videre forskning blir diskutert i rapportens siste del.