Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGlad, Charlotte Viksand
dc.date.accessioned2014-09-15T08:49:12Z
dc.date.available2014-09-15T08:49:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/219692
dc.description.abstractGjennom 20 år med reformarbeid, har gjennomstrømningen i videregående opplæring vært relativ stabil. Denne oppgaven handler om hvilke tiltak som er iverksatt i Vestfold for å hindre frafall i videregående opplæring. Jeg har intervjuet noen som er i direkte kontakt med ungdommen og noen som i større grad representerer de som regulerer frafallsarbeidet for å få vite hvilke erfaringer de har med det. Forskning på temaet og sosiologiske teorier om utdanning og reproduksjon viser at oppvekstsvilkår og sosial bakgrunn predikerer hvordan det vil gå med den enkelte elev i utdanningssystemet. Likhetsideologien, ideen om at alle barn i utgangspunktet har de samme mulighetene til å kunne lykkes i den norske skole, er en ideologi som skjuler de sosiale og kulturelle forskjellene, som viser seg at i stor grad påvirker barns skolesuksess. Utvikling i utdanningssystemet siden andre verdenskrig har ført til en sterk vektlegging av utdanning. Det teknokratiske synet på utdannelse fremhever utdannelse som veien å gå for økt sosial mobilitet. Denne vektleggingen av individuelt oppnådde meritter (prestasjoner og ytelser) påvirker igjen synet på det individuelle ansvaret for å lykkes. Arbeidsmarkedet er også endret, noe som bidrar til å legge strukturelle hindringer for elever som presterer svakt i den videregående opplæringen. Videregående opplæring er nå ansett som en dyd av nødvendighet, og for de som ikke fullfører står ikke jobbene i kø. Dette medfører de som ikke fullfører fort kan bli stående på randen til marginalisering og mange blir nødt til å se seg avhengig av det offentlige sikkerhetsnettet for å overleve. Hva kan gjøres for å få flere til å fullføre videregående opplæring og på den måten få de etablert på arbeidsmarkedet? I Vestfold er det i hovedsakelig tiltakspakken Ny GIV (Gjennomføring i videregående opplæring) som har lagt føringer for frafallsarbeidet siden prosjektet ble lansert i 2010. Dette innebærer ulike tiltak som har som intensjon å øke gjennomstrømningen og andelen fullført og bestått i videregående opplæring. Denne studien viser at tiltakene for å redusere frafall i videregående opplæring er mange og varierte og en gjenganger i arbeidet er fokuset på individet og individuell tilrettelegging. I tråd med tidligere forskning viser også denne studien at sosial bakgrunn kan predikere suksess eller fiasko for den enkelte elev. Det fremheves også at tilpasset oppfølging er måten det jobbes for å redusere frafall. Noe som blir fremhevet i denne i andre undersøkelser som suksessfaktor i frafallsarbeidet i videregående opplæring.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.titleFrafall i videregående opplæring: Erfaringer fra ulike tiltak i Vestfoldnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel