• Aktuelle offentlige dokumenter 

      Disch, Per Gunnar (Others, 2019)
      Tidsskrift for omsorgsforskning presenterer nye dokumenter fra offentlige myndigheter og institusjoner for ledere, mellomledere og utøvere i omsorgstjenestene. Eksempler på dette er offentlige utredninger (NOU-er), meldinger ...
    • Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen 

      Aslanian, Teresa Katherine (Others, 2020)
      Barn lærer hele tiden, det gjør alle levende vesener. Det å leve krever at hjernen tar inn informasjon fra kroppens sanseapparater og omgjør sansingene til minner som informerer våre handlinger.
    • «Big Fish»: Valuation of the world’s largest salmon farming companies 

      Misund, Bård; Nygård, Rune (UiS Working Papers in Economics and Finance;2017/11, Others, 2017)
      The recent five years have seen a nearly tenfold increase the salmon stock price index at the Oslo Stock Exchange. This paper tries to shed some light on the reasons why this substantial stock price appreciation has occurred. ...
    • Curriculum in Secondary Education (Norway) 

      Storli, Steinar Tveito (Others, 2019)
    • Editorial: networks, dynamics, and innovation in the Tourism industry 

      Ness, Håvard; Fuglsang, Lars; Eide, Dorthe Helen Næss (Others, 2018)
      In recent years, networks and networking between tourism actors have been of increasing scholarly interest (Baggio, Scott, & Cooper, 2010 Baggio, R., Scott, N., & Cooper, C. (2010). Network science: A review focused on ...
    • Editorial: Perspectives on Nordic phonology 

      Vazquez-Larruscain, Miguel; Youssef, Islam (Others, 2021)
      In this editorial, we first offer a glimpse of the scope and traditions of studying phonology in the Nordic countries and how these are mirrored in the aims of FiNo and the topics presented at its 2020 workshop. We then ...
    • Editorial: Special issue on embodied making and learning 

      Groth, Camilla; Riis, Kirstine; Gulliksen, Marte Sørebø (Others, 2020)
      This special issue on embodied making and learning is dedicated to aspects of embodied cognition that goes on in the field of art, craft and design. The contributors to this issue were invited from the Embodied Making and ...
    • Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig 

      Norendal, Audhild; Bueie, Agnete Andersen (Peer reviewed; Others, 2019)
      Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ...
    • Etikk 

      Eide, Tom (Others, 2021)
      Denne delen handler om etikk og etisk refleksjon i arbeid med velferdsteknologi og tjenesteinnovasjon. Tre spørsmål er sentrale: • hva etikk og etisk refleksjon er • hvorfor etisk refleksjon er viktig i praksis, og • ...
    • Extended editorial 

      Arstorp, Ann-Thérèse; Røkenes, Fredrik Mørk (Others, 2022)
      There is a global challenge to educate future generations for workplace practices and jobs that do not yet exist (OECD, 2017). According to the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD, 2017) and the ...
    • Fragmentering og disharmoni, eller helse og livsmestring? 

      Helskog, Guro Hansen (Others, 2019)
      Folkehelse og livsmestring er innført som et nytt tverrfaglig emne i skolen. I dette essayet argumenteres det for at så lenge trekk ved eksisterende skolekultur fremmer det motsatte, er det ikke nok å innføre et nytt faglig ...
    • Herrenes historie, igjen? 

      Tretvik, Aud Mikkelsen; Kieding, Vibeke; Bjørnhaug, Inger Leganger; Elstad, Åsa; Evjen, Bjørg; Ferrer, Marlen; Hemstad, Ruth; Hjeltnes, Guri; Hommerstad, Marte; Haavet, Inger Elisabeth; Johansen, Hanne Marie; Korsvik, Trine Rogg; Korsvold, Tora; Kvande, Lise; Lenz, Claudia; Lund, Ellen Cathrine; Løyland, Margit; Mellemsether, Hanna; Nielsen, May-Brith Ohman; Okkenhaug, Inger Marie; Ramskjær, liv; Roll-Hansen, Hege; Schwach, Vera; Slottemo, Hilde Gunn; Smith-Solbakken, Marie; Teige, Elisabeth; Wale, Astrid; Willumsen, Liv Helene; Wolff, Elisabetta Cassina (Others, 2018)
      Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ...
    • Historiske kontaktlinser donert Lågendalsmuseet 

      Helland, Magne (Others, 2017)
    • Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse 

      Burt-Davies, Kaja; Andersson, Annica (Others, 2023)
      Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kunne forholde seg kritisk til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics ...
    • The Norwegian Public Health act and its implementation 

      Hagen, Susanne; Øvergård, Kjell Ivar; hernantes, naia (Others, 2019)
      Norway is known for its egalitarian society – it emphasizes solidarity, universalism and redistribution of resources among social groups. However, there is a social gradient in health in Norway, which is currently experiencing ...
    • Optometriske berømtheter i Krona (3) : Kjell Inge Daae 

      Helland, Magne (Others, 2017)
      Hvem skjuler seg bak romnavn i optikerutdanningens nye lokaler? Alle norske optikere vet hvem Kjell Inge Daae er. Men for noen få som har fullført sin utdanning de siste årene, og unge studenter som fortsatt er under ...
    • Sykepleiere kan bidra til en bærekraftig seniorboom. 

      Aase, Elisabeth (Others, 2019)
      Bakgrunn: Overgangen til pensjonering er en viktig hendelse i livsløpet, og kan påvirke eldres helse, livskvalitet og velvære. Hensikt: Bidra med kunnskap om eldres erfaringer med overgangen til pensjonering. Metode: ...
    • Synsproblemer etter hjerneslag 

      Falkenberg, Helle Kristine; Mathisen, Torgeir Solberg; Ormstad, Heidi; Eilertsen, Grethe (Others, 2021)
      Synsproblemer er vanlig etter hjerneslag, men blir ofte oversett. Mange opplever for dårlig kartlegging og oppfølging av synet etter hjerneslag. Her er hovedfunn fra en norsk studie utført ved Universitetet i Sørøst-Norge, ...