• Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD 

      Carlsen, Kari; Randers-Pehrson, Anniken; Hermansen, Hilde (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Det norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til ...
    • Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper 

      Waterhouse, Ann-Hege Lorvik; Søyland, Lovise; Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen bygger på et forskningsprosjekt forankret i en formingsfaglig undervisningskontekst i barnehagelærerutdanninga. Gjennom en A/r/tografisk tilnærming undersøkes dethva somskjer når det åpnesfor eksperimentelle, ...
    • Forming i barnehagen – et tilbakeblikk for framtida 

      Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I nordisk barnehagepedagogikk har aktiviteter med materialer hatt stor plass historisk sett. Faget forming, fagbetegnelsen i norsk barnehagetradisjon og barne-hagelærerutdanning, inngår i definisjonen av sløyd, slik denne ...
    • Nordiska slöjdpedagogers syn på hållbar utveckling som innehåll i slöjdundervisningen 

      Ahlskog-Björkman, Eva; Porko-Hudd, Mia; Koch, Marie; Westerlund, Stina; Carlsen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Inom läroämnet slöjd har sparsamhet och återanvändning alltid varit i fokus, men i och med de globala utmaningarna om klimatfrågor har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. ...
    • Visual ethnography as a tool in exploring children?s embodied making processes in pre-primary education 

      Carlsen, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This article presentsand discussesvisual ethnography as a methodological approach to research on embodied making and learning in pre-primary education. The article reflectsonhowvisual ethnography (Pink, 2007) contributes ...