• «Å snakke med andre om sykepleie gjør at det sitter bedre». Medstudentsamarbeid som motivasjon til å lære mer i sykepleiestudiet 

      Onshuus, Kirstin; Jacobsen, Turid Iren (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Background: Motivation can be created through student participation, where experiences and learning are shared with fellow students. We want nursing students to experience cooperation with other students for inspiration ...
    • 'Å vite når hjertet skal begynne å danse' Om faste og fest i den første trykte tekst på norsk 

      Hareide, Sigurd (Journal article, 2019)
      Bokåret 2019 ble feiret over hele landet som et femhundreårsjubileum for boken, lesningen og leserne. To katolske gudstjenestebøker ble utgitt i 1519 som Norges første trykte bøker. De ble trykt i utlandet. Utgiver var den ...
    • «Å være pålogget og aktivt til stede». Hvordan fremstiller framtidige barnehagelærere omsorg i barnehagen? 

      Tholin, Kristin Rydjord (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan studenter beskriver omsorg i slutten av barnehagelærerutdanningen sin. Omsorg er et sentralt begrep i barnehageloven og representerer et vesentlig kunnskapsgrunnlag for ...
    • «Åpen dialog bak lukkede dører» Behandleres erfaringer med Åpen Dialog i nettverksmøter ved en lukket psykiatrisk avdeling 

      Jacobsen, Ritva; Karlsson, Bengt Eirik (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Åpen dialog er en relasjonsorientert og dialogbasert tilnærming som tilbys alle pasienter og deres nettverk på en lukket psykiatrisk avdeling. Tidligere forskning om Åpen dialog fokuserer på akutte psykiske kriser med den ...
    • Background pain in persons with chronic leg ulcers: An exploratory study of symptom characteristics and management 

      Leren, Lena; Eide, Hilde; Johansen, Edda Aslaug; Jelnes, Rolf; Ljoså, Tone Marte (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This exploratory descriptive study aimed to describe characteristics and management of background pain related to chronic leg ulcers. A total of 121 participants were recruited from two wound care clinics using a consecutive ...
    • Balance functions of (un)identified hadrons in Pb–Pb, p–Pb, and pp collisions at the LHC 

      Pan, Jinjin; Acharya, Shreyasi; Acosta, Fernando T.; Adamová, Dagmar; Adolfsson, Jonatan; Aggarwal, Madan M.; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Neelima; Ahammed, Zubayer; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Nystrand, Joakim; Rehman, Attiq Ur; Røhrich, Dieter; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Zhou, Zhuo; Arsene, Ionut Cristian; Bätzing, Paul Christoph; Dordic, Olja; Lardeux, Antoine Xavier; Lindal, Svein; Mahmood, Sohail Musa; Malik, Qasim Waheed; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Zhao, Chengxin; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Storetvedt, Maksim Melnik; Helstrup, Håvard; Langøy, Rune; Lien, Jørgen; Ahn, Sang Un; Aiola, Salvatore; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammad; Alam, Sk Noor; Albuquerque, D. S. D.; Aleksandrov, Dmitry; Alessandro, Bruno; ALICE, Collaboration (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      In ultrarelativistic heavy-ion collisions, correlations of particles with opposite quantum numbers provide insight into quark production mechanisms and time scales, collective motion, and re-scattering in the hadronic ...
    • A balancing Act – Perceptions of how Teachers in Norwegian and Mathematics combine Digital and Analogue Devices 

      Wollscheid, Sabine; Tømte, Cathrine Edelhard; Flittig-Aardalen, Henrikke; Vaagland, Karin; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Focusing on the teacher perspective, this article explores how teachers perceive their use of analogue and digital devices (Chromebooks) in classrooms with one-to-one coverage of digital devices for students. We study the ...
    • Balancing between extremes—Work in hospital‐at‐home 

      Vaartio-Rajalin, Heli; Ngoni, Kasanga; Fagerström, Lisbeth (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Aim: To describe HAH staff's perceptions about HAH care, including work struc‐tures, processes and outcomes.Design: Cross‐sectional descriptive study of three HAH units in Finland.Methods: Three focus group interviews of ...
    • Balancing life and death during the golden minute – midwives’ experiences of performing newborn resuscitation 

      Ljungblad, Linda Wike; Skovdahl, Kirsti; McCormack, Brendan; Dahl, Bente (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Purpose: To explore midwives’ experiences in performing newborn resuscitation on maternity wards. Patients and Methods: It was a qualitative study, using a phenomenological hermeneutic approach. Individual interviews with ...
    • Balansert målstyring som økonomistyringsverktøy i norske foretak: Utviklingstendenser i perioden 2015–2018 

      Johanson, Bjørn Daniel; Madsen, Dag Øivind; Stenheim, Tonny (Chapter, 2020)
      Tidligere forskning har vist at norske foretak benytter ulike typer styringsverktøy. I dette kapitlet fokuserer vi på et spesifikt styringsverktøy, balansert målstyring (BMS). og ser nærmere på utviklingstendenser knyttet ...
    • Balansert målstyring: En kort oversikt over forskningslitteraturen 

      Madsen, Dag Øivind; Stenheim, Tonny (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      The Balanced Scorecard , også kjent som balansert målstyring (BMS) på norsk, ble introdusert av Robert Kaplan og David Norton i en artikkel i Harvard Business Review i 1992 (Kaplan og Norton 1992). BMS har blitt kåret av ...
    • «Barndommen overgår alle»: Sårbarhet, makt og etisk investering i Lejren av Oskar K. & Dorte Karrebæk 

      Olsen, Linda Wahlmann (Chapter, 2021)
      Kapittelet utforsker hvordan bildeboka Lejren (2011) av Oskar K. og Dorte Karrebæk iscenesetter og tematiserer barns sårbarhet i møte med voksenmakt – i en kritisk fremstilling av barndom som mobiliserer leserens etiske ...
    • Barndommens landskap. En studie av unge voksnes minner i møte med barndommens nærnatur 

      Fasting, Merete Lund; Høyem, Jannicke; Bischoff, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne studien undersøker vi hvilke minner som kommer til syne når unge voksne møter barndommens nærnatur igjen, og hvordan kan vi forstå disse minnene. Arbeidet tar utgangspunkt i en kulturell fenomenologisk forståelse. ...
    • Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer 

      Lindquist, Hein (Journal article, 2018)
      De fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige ...
    • Barnehagelærere med masterutdanning - potensial for å styrke profesjonen og ivareta barnehagens samfunnsmandat? 

      Pettersvold, Mari; Østrem, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Stadig flere barnehagelærere i Norge har masterutdanning, til tross for at det ikke stilles krav om slik kompetanse og det heller ikke er gitt at kompetansen verdsettes. Det finnes liten, eller ingen, systematisk kunnskap ...
    • Barnehagelæreres arbeid med barns språklæring 

      Vatne, Bente; Gjems, Liv (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Forskning viser at språktilegnelse i barnehagealderen er avgjørende for sosiale interaksjoner og lek, samtidig legger språk grunnlag for lesing og skriving. I artikkelen presenteres data fra en spørreundersøkelse til ...
    • Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse 

      Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Artikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage om deres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan dette påvirker barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og ...
    • Barnehagens rom og materiell : jenter og gutters preferanser 

      Østrem, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2013)
      I denne artikkelen tematiserer jeg barns preferanser når det gjelder rom og materiell i barnehagen. Funnene jeg presenterer, bygger på en kvalitativ intervjustudie om hvordan barn opplever og vurderer rom og steder i ...
    • Barnevernet – velferdsstatens romantiske effektiviseringsprosjekt 

      Røsvik, Kjersti; Vike, Halvard; Haldar, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I løpet av det siste tiåret har det oppstått en interessant, tverrpolitisk diskusjon i de nordiske landene om velferdsstatens «bærekraft», og det har skapt stort engasjement blant fagfolk. På den ene siden skal velferdsstaten ...
    • Barns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll 

      Skår, Margrete; Follo, Gro Irene; Gundersen, Vegard; Ingebrigtsen, Kim; Stordal, Gjertrud; Tordsson, Bjørn Stefan; Wold, Line Camilla (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      I en 3-årig studie finansiert av Norges forskningsråds program Miljø 2015 (prosjektperiode 2012–2015) har vi i bred forstand undersøkt hvordan barn erfarer natur i dag. I denne artikkelen vil vi rette fokuset mot barns lek ...