• A Kingdom for my Bed: Marriage, Sexuality, and Power in Harald Fairhair’s Conquest of Norway 

      Alvestad, Karl Christian (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Snorri Sturluson’s account of Harald I Fairhair’s conquest and unification of Norway starts with a failed marriage proposal and a haughty girl refusing to marry Harald until he has subjugated all of Norway and rules as the ...
    • Kirke, prest og kirkesogn i Rygge i katolsk tid 

      Norseng, Per G. (Chapter, 2019)
      Den store og prektige middelalderkirken i Rygge føyer seg inn i en lang rekke steinkirker i romansk stil fra katolsk tid i Østfold. Disse er de eldste kirkene vi kjenner fra fylket, men mange steder kan de ha hatt både en ...
    • Kirkens Bymisjon som tillitsskapende velferdsaktør 

      Andvig, Ellen Sofie; Gullslett, Monika Knudsen (Chapter, 2022)
      Som innledningen i denne boken peker på, skjer det store endringer, transformasjoner, i utøvelsen av tjenester i velferdsstaten Norge. Velferdsstatens transformasjoner handler blant annet om hvordan innovasjoner i samfunnet ...
    • Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner: Ulik modning? 

      Grøgaard, Jens Brandi; Arnesen, Clara Åse (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Artikkelen diskuterer om utviklingen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner fra 5. trinn i grunnskolen til første år i videregående (Vg1) skyldes at jenters og gutters kognitive ferdigheter modnes i ulik takt ...
    • Klasa szkolna jako przestrzeń komunikacyjna. Przykład norweski 

      Pietran, Klaudia; Blaszczyk, Maja (Book, 2019)
      Artykuł podejmuje problematykę komunikacji w norweskiej szkole. We wstępie autorki zapoznają czytelnika z obowiązującym systemem szkolnym, by następnie przejść do krótkiej charakterystyki podstawowych umiejętności, które ...
    • Knowing the person of the resident – a theoretical framework for Person-centred Practice in Long-term Care (PeoPLe) 

      Mayer, Hanna; McCormack, Brendan; Hildebrandt, Christiane; Köck-Hódi, Sabine; Zojer, Eva; Wallner, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Background: Demographic change and a shift of values in society bring new challenges for the longterm care of older people, suggesting the institutional model of care should give way to one that places the person at the ...
    • Knowledge and attitude towards Second COVID-19 vaccine Dose among health professionals working at public health facilities in a low Income Country 

      Ahmed, Mohammedjud Hassen; Shemsu Siraj, Shuayib; Klein, Jörn; Gosha Kanfe, Shuma (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Background: Several vaccines have been approved in a lot of countries to combat coronavirus disease and distributed throughout the world. Health professional’s knowledge and attitude towards a second COVID-19 vaccine dose ...
    • Knowledge, perceptions, and exposure to bats in communities living around bat roosts in Bundibugyo district, Uganda: implications for viral haemorrhagic fever prevention and control 

      Ninsiima, Lesley Rose; Nyakarahuka, Luke; Kisaka, Steven; Atuheire, Collins GK.; Mugisha, Lawrence; Odoch, Terence; Romano, Javier Sánchez; Klein, Jörn; Mor, Siobhan M.; Kankya, Clovice (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Background: Bats are a reservoir for many viruses causing haemorrhagic fevers. Proximity to bats is a risk factor for virus spillover to animals and humans. We conducted this study to assess knowledge, perceptions, and ...
    • Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? 

      Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne Marit; Wittek, Anne Line (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos ...
    • Kom inn i skolesamfunnet 

      Lindvig, Inger Kjersti; Damsgaard, Hilde Larsen (Chapter, 2019)
      Innledning I dagens samfunn er kompetanse en kilde til selvstendighet, sosial mobilitet, likeverdig deltakelse og motvirking av utenforskap (Kunnskapsdepartementet, 2016). Frafall fra videregående skole blir derfor av ...
    • Kombinerte stillinger kan fremme samarbeid mellom sykepleierutdanning og praksisfelt 

      Skaug, Eli-Anne; Røssland, Anneline; Lyberg, Anne Marit; Raustøl, Anne; Helgesen, Ann Karin (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Samarbeid mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt er av betydning for studentens læring i praksisstudier. Denne studien er en del av et større prosjekt hvor et overordnet mål er å styrke samarbeidet mellom utdannings ...
    • Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving 

      Frigstad, Trond (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en ...
    • Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping: Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen 

      Bergman, Silje (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Kopiering som verktøy i bildeskapende prosesser, og etiske og opphavsrettslige utfordringer i den forbindelse, er tema for denne artikkelen. For å undersøke temaet er det utviklet et undervisningsopplegg der studenter løser ...
    • Korsang som recovery-fremmende tiltak for personer med psykiske helseplager 

      Dyrstad, Anna Maria; Almvik, Arve; Bjerkeset, Ottar; Ness, Ottar (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Vår fokusgruppestudie tyder på at tilrettelagte korsangtilbud kan fremme bedring hos personer med psykiske helseplager og være et verdifullt tilbud til personer som faller utenfor andre lavterskel- og frisklivstilbud.
    • Kritisk blikk på Fårøya-dommen 

      Mo, Einar (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      I Fårøya-dommen (Rt. 2015 s. 1157) ble en sameier tilkjent eneeiendomsrett til et hyttebygg etter ulovfestede regler om bortfall av eiendomsrett. Dommen er avsagt under dissens (3-2). Begrunnelsen var at sameieren gjennom ...
    • Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst 

      Veum, Aslaug; Eilertsen, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke ...
    • Kritisk matematikkundervisning - en vei til demokratisk dannelse 

      Burt-Davies, Kaja; Andersson, Annica (Others, 2023)
      Sørger matematikkundervisningen for at våre fremtidige samfunnsborgere får den matematiske kompetansen de trenger for å kunne forholde seg kritisk til samfunnsutfordringer? Denne artikkelen presenterer Critical Mathematics ...
    • Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar 

      Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ...
    • KS0 - and (anti-)Λ-hadron correlations in pp collisions at √s=13 TeV 

      Acharya, Shreyasi; Adamová, Dagmar; Adler, Alexander; Aglieri Rinella, Gianluca; Agnello, Michelangelo; Agrawal, Nikita; Ahammed, Zubayer; Ahmad, Shafiq F.; Ahn, Sang Un; Ahuja, Ishaan; Alme, Johan; Altenkaemper, Lucas; Djuvsland, Øystein; Eikeland, Viljar Nilsen; Ersdal, Magnus Rentsch; Fionda, Fiorella Maria Celeste; Grøttvik, Ola Slettevoll; Lofnes, Ingrid Mckibben; Nystrand, Joakim Ingemar; Rehman, Attiq Ur; Röhrich, Dieter; Sætre, Jon-Are; Tambave, Ganesh Jagannath; Ullaland, Kjetil; Wagner, Boris; Yang, Shiming; Yuan, Shiming; Arsene, Ionut Cristian; Dordic, Olja; Malik, Qasim Waheed; Neagu, Alexandra; Richter, Matthias; Røed, Ketil; Skaali, Toralf Bernhard; Storehaug, Ida Torkjellsdatter; Tveter, Trine Spedstad; Wikne, Jon Christopher; Helstrup, Håvard; Hetland, Kristin Fanebust; Kileng, Bjarte; Nesbø, Simon Voigt; Reme-Ness, Haakon André; Storetvedt, Maksim Melnik; Langøy, Rune; Lien, Jørgen André; Akbar, Zaenai; Akindinov, Alexander; Al-Turany, Mohammed; Alam, Sk Noor; Aleksandrov, Dimitry; ALICE, Collaboration (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Two-particle Azimuthal correlations are measured with the ALICE apparatus in pp collisions at √s=13 TeV to explore strangeness- and multiplicity-related effects in the fragmentation of jets and the transition regime between ...
    • Kultur for skredsikkerhet i Norge, 1960 - 2020 

      Horgen, André; Christoffersen, Fredrik G. (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I artikkelen presenteres resultatene av en kulturhistorisk undersøkelse av diskursen knyttet til skredsikkerhet og risiko i Norge i perioden 1960-2020. Undersøkelsen dreier seg om hva slags sikkerhetstenkning, knyttet til ...