Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoskvil, Jan Øyvind
dc.date.accessioned2014-09-01T08:39:01Z
dc.date.available2014-09-01T08:39:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218353
dc.description.abstractMasteravhandlingens tittel er Times New Roma – En sosialsemiotisk analyse av musikkfilmen Latcho Drom. Tittelen henspiller på at alle uttrykksformer skaper mening. Hovedtemaene i avhandlingen er hvordan musikk skaper mening i filmen Latcho Drom, og hvordan musikken samspiller med andre meningsbærende systemer i filmen. Sigøynermusikk i en rumensk og indisk filmsekvens blir analysert i en sosialsemiotisk ramme. Hvordan ideasjonell, mellompersonlig og tekstuell mening realiseres i musikkfilmen er sentral tematikk. Analysen er hovedsakelig basert på Michael Hallidays metafunksjoner (1978), Theo van Leeuwens sosialsemiotiske teori om musikk (1999), Johnny Wingstedts Halliday-inspirerte syn på mediemusikk (2008) og Nicholas Cooks metaformodell for analyse av multimodale uttrykk (1998). Sentrale funn i avhandlingen er at det kreves egne metoder for analyse av ethvert multimodalt uttrykk, og at musikkens meningsskaping i filmer er svært kompleks. Modaliteten musikk er absolutt ikke underordnet visuelle modaliteter i filmer som Latcho Drom, en film der formidling av sigøynermusikk i seg selv står sentralt. Filmusikkens representasjonskraft blir viet stor oppmerksomhet. Videre belyses det hvordan musikkens mening ofte er kroppslig forankret. I avhandlingen drøftes musikkfilmen Latcho Drom som pedagogisk tekst, og pedagogiske aspekter ved bruk av filmen i skolesammenheng blir belyst. Trond Eriksens dialogiske syn på ervervelse av kunnskap (2010) og mesterlæreteorier blir også tatt opp i avhandlingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Vestfoldnb_NO
dc.subjectPedagogiske teksternb_NO
dc.subjectFilmanalysenb_NO
dc.titleTimes New Roma : en sosialsemiotisk analyse av musikkfilmen Latcho Dromnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber139nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel