Browsing Master i pedagogiske ressurser: Skape, forstå og formidle by Title
Now showing items 1-12 of 12
-
”En ussel og foragtelig tilværelse” - Overtalelse og overbevisning i læreboktekster om rus de siste hundre år
(Master thesis, 2017)I over hundre år har rus og rusmiddelbruk vært tema i norske lærebøker. På denne tiden har rusvirkeligheten forandret seg drastisk, det samme har lærebøkene. Denne oppgaven tar for seg hvordan lærebøkenes formidling av ... -
Et praktisk-skapende arbeid med Smart Board i videregående skole : om bruk av teknologi i klasserommet for å snakke mer sammen
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg jobbet med et praktisk-skapende arbeid, der jeg har utarbeidet undervisningsopplegg og laget en presentasjon, ved hjelp av Smart Board-teknologien. Smart Board teknologien er en digital tavle ... -
Fra bokfinner til stifinner? Høgskolebibliotekets pedagogiske tekster som veiviser for de fagansattes bruk av digitale databaser
(Master thesis, 2008)I denne oppgaven undersøkes hvordan biblioteket kan bidra til å styrke fagansattes informasjonskompetanse i en høgskole. Den delen av bibliotekets virksomhet som undersøkes er bibliotekets pedagogiske tekster, definert ... -
Fra EDB til IKT og det digitale.
(Master thesis, 2019)Oppgavens utgangspunkt var en analyse av totalt 14 nøkkelbegreper i et utvalg styringsdokumenter rundt den norske grunnskolen. Etter reduksjon av datagrunnlaget til 4 læringsplaner fra perioden 1987-2019 fremgikk det en ... -
Hvordan brukes blyant /penn og datamaskin i skriving?
(Master thesis, 2017)Denne studien som utgjør min masteroppgave handler først og fremst om en ja, takk, begge deler – holdning til bruk av blyant/penn og datamaskin i skriving. Deretter handler denne studien om at jeg ikke helt klarer å slå ... -
Hvordan kan man identifisere metarefleksjon i livshistorier skrevet i en behandlingskontekst ved Vita-avdelingen, Modum Bad, og kan det ses noen endringer i metarefleksjon underveis i skriveprosessen?
(Master thesis, 2009)Formålet med prosjektet er å klargjøre livshistoriens og metarefleksjonens betydning for identitetsdanning og meningsskaping hos barn og unge i dagens moderne samfunn, med tanke på pedagogisk livshistoriearbeid. Jeg har ... -
Intensjon og adaptasjon : en analyse av nettbaserte læremidler i den begynnende lese- og skriveopplæringa
(Master thesis, 2008)Målet med denne masteroppgaven, har vært å finne ut hvilke intensjoner forlagene har med de nettbaserte læremidlene i den begynnende lese- og skriveopplæringa, og hva de faktisk gjør for å effektuere sine intensjoner. ... -
Majoritetens mattebøker. En analyse av modelleser og modellsamfunn i norske læreverk i matematikk i grunnskolen
(Master thesis, 2019)I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt kjennetegnene ved modelleseren av åtte matematikklæreverk i grunnskolen, fire på 6. trinn og fire på 9. trinn. Modelleseren er summen av de erfaringene, kunnskapene og kompetansene ... -
Sars-CoV-2, klart og tydelig! En retorisk og multimodal analyse av helsemyndighetenes koronaformidling via fhi.no og helsenorge.no
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven er problemstillingen: «Hvordan formidler helsemyndighetene smittevernregler om koronaviruset på nettstedene fhi.no og helsenorge.no, og lykkes de med å overbevise sitt publikum?» Oppgaven ser på ... -
Times New Roma : en sosialsemiotisk analyse av musikkfilmen Latcho Drom
(Master thesis, 2013)Masteravhandlingens tittel er Times New Roma – En sosialsemiotisk analyse av musikkfilmen Latcho Drom. Tittelen henspiller på at alle uttrykksformer skaper mening. Hovedtemaene i avhandlingen er hvordan musikk skaper mening ... -
Tre veier til visuelle tekster : visuell retorikk, resepsjonsteori og sosialsemiotikk som "bildeåpnere"
(Master thesis, 2011)Digitale og analoge bilder har i dag en sentral plass i det offentlige rom. Tre veier til visuelle tekster tar for seg hvordan moderne semiotisk teori kan brukes på visuell kommunikasjon som er tilstede i det offentlige ... -
Å etablere kontakt i instruksjonsvideoer: refleksjon over kontaktskapende strategier i egenproduserte instruksjonsvideoer
(Master thesis, 2013)Jeg har i min masteroppgave laget en videoserie bestående av fem instruksjonsvideoer som tilnærmer seg relevante kompetansemål knyttet til fotografering i programfaget medier og kommunikasjon. Instruksjonsvideoserien består ...