Browsing Master i pedagogikk by Subject "barnehage"
Now showing items 1-15 of 15
-
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
En strategi for analyse av samspill mellom barn
(Master thesis, 2016)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med en barnehage. Jeg beskriver et endrings- og utviklingsarbeid som foregår i et bytteforhold mellom meg som forsker og barnehagelærer. I tillegg er styrer involvert i ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
Ledelse - ingen jobb for amatører : En balansekunst mellom klarhetstenking og kaos
(Master thesis, 2016)Dette er en kvalitativ studie med utgangspunkt i et fokusgruppeintervju av tre styrere. Det er en presentasjon av politiske føringer, forskning og teori i forhold til temaer som belyses i avhandlingen og som er sentrale i ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen. Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. ... -
Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
(Master thesis, 2017)I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende ... -
Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning.
(Master thesis, 2017)Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ... -
Sammenhengen i overgangen mellom barnehage og skole : en god skolestart for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hensikten med studien er å belyse hvilke faktorer som best mulig kan bidra til en god skolestart for barn som befinner seg i en risikosone for å utvikle faglige eller psykososiale og sosiale vansker. Studien tar utgangspunkt ... -
Samspillsvansker og utvikling av sosial kompetanse i barnehagen
(Master thesis, 2017)I denne kvalitative intervjuundersøkelsen har jeg undersøkt hvordan en gruppe 4-5 åringer og barnehagelærere opplever fenomenet samspillsvansker. Jeg har fått noen svar på hvordan barnehagelærere identifiserer og støtter ... -
Sjenanse og innagerende atferdsvansker hos barn i barnehagen - oppmerksomhet, oppdaging og tilrettelegging : en kvalitativ intervjustudie med spesialpedagoger og pedagogiske ledere
(Master thesis, 2016)Barnehagen har et overordnet mål som tilsier at institusjonen skal være en arena hvor det praktiseres etter kjerneverdiene: utvikling, trivsel og læring, for å danne gode grunnlag slik at barna kan bli aktive samfunnsdeltagere ... -
Sosial tilbaketrekning i barnehage: En kvalitativ studie av årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt i en barnehage
(Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er sosial tilbaketrekning i barnehage, hvor fokuset har vært rettet mot årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt. Lund (Lund, 2012, s. 26) mener at alt for mange barns tilbaketrukne ... -
Styrers perspektiv på bistand fra PPT til organisasjonsutvikling
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne studien er endringen i barnehageloven som sier at PPT skal bistå barnehagen med organisasjonsutvikling i arbeidet med å tilrettelegge for barn med særlige behov (Barnehageloven, 2016). Problemstillingen ... -
Systemrettet arbeid fra PPT i barnehagen - med fokus på barn med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens tema er systemrettet arbeid fra Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (heretter kalt PPT) i barnehagen, med fokus på barn som står i fare for eller har utviklet sosiale og emosjonelle vansker. PPT skal både sørge ... -
Utøvelse av spesialpedagogiske tiltak i barnehagen – i spennet mellom individ og fellesskap
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Da spesialpedagogisk arbeid er omfattende og mangfoldig, har jeg valgt å avgrense studien til å dreie seg om tilbudet til barn med enkeltvedtak. ...