• Barns selvregulering. 

      Alihajdaraj, Lavdim (Master thesis, 2018)
      Barnas psykiske helse skal fremmes og alle barn skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne følelser. Alle barn bør få oppleve mestring og alle bør få mulighet til engasjement og være ...
    • «En studie om pedagogisk lederes profesjonsutøvelse i en barnehage i endring» 

      Isaksen, Linn Kristell Bostedt (Master thesis, 2018)
      Denne studien tar utgangspunkt i kvalitative data og omhandler pedagogiske lederes profesjonsutøvelse. Formålet med mastergradsavhandlingen har vært å få økt kunnskap om hvordan pedagogiske ledere utøver profesjonen i en ...
    • Faglig ledelse i barnehagen: Mine intensjoner er i hvert fall gode 

      Santana, Marianne Olsen (Master thesis, 2015)
    • Forankring i personalet. 

      Skilbred, Lene (Master thesis, 2019)
      De siste tiår er det gjennomført en rekke statlige programmer for å øke kvaliteten i den norske skolen. I styringsdokumenter, teoretiske beskrivelser og samtaler om skoleutvikling blir «forankring i personalet» trukket ...
    • Hordan kan rektor bidra til tidlig innsats gjennom leseopplæringen. 

      Møane, Jeanett (Master thesis, 2018)
      Et viktig utdanningsmål er at samtlige elever skal oppnå grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning og at de skal oppleve mestring og utfordringer på den skolen de har tilhørighet til. Tidlig innsats er et ...
    • Hvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjon 

      Skarre, Fredrik (Master thesis, 2018)
      Denne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste ...
    • Innovasjon i skolen. 

      Gulbrandsen, Karoline (Master thesis, 2018)
      I den nye stortingsmeldingen, Fag - fordypning forståelse - en fornyelse av kunnskapsløftet, lagt frem i 2017, sees et økt fokus på innovasjonsevne i den norske skolen. I den kommende skolereformen blir ikke bare nødvendigheten ...
    • Kompetanseutvikling. En studie av ledelse og læreres syn på kompetanseutvikling i skolen 

      Unhjem, Karina (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven er basert på funn hentet fra min tidligere arbeidsplass. Utgangspunktet for oppgaven var medarbeiderundersøkelsen «10 faktor» som ga tydelige signaler på at medarbeidere på skolen ikke opplevde relevant ...
    • Ledelse og psykisk helse. 

      Aas Hansen, Tone Laila (Master thesis, 2019)
      Denne masteravhandlingen handler om ledelse og psykisk helse, med fokus på hva styrere i barnehager mener er viktig for at arbeidstakere med lettere psykiske helseutfordringer skal fungere i arbeid. Den teoretiske ...
    • Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse 

      Aas, Turid Melby (Master thesis, 2017)
      Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ...
    • Ny som lærer. Hva kan bidra til at lærerne blir i skolen? 

      Joensen Kjær, Lene (Master thesis, 2019)
      Med 18 års erfaring fra grunnskolen har jeg selv opplevd å være nyutdannet. Jeg erfarte hvordan jeg måtte «skape» min egen profesjonalitet med utgangspunkt i prøving og feiling. På tross av at det har vært mye fokus på ...
    • Praksisnær forskning og skoleledere som brobygger mellom forsking og praksis. 

      Aanerud, Katrine; Sørensen, Veronika (Master thesis, 2019)
      En skoleleders arbeidshverdag er kompleks, og styres av sentrale og lokale politiske hensyn, samt organisatoriske og relasjonelle hensyn. Gjennom OECDs rapport Improving Schools in Sweden: an OECD perspective og SOU 2017:35, ...
    • Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning. 

      Olsson, Maja Linnea (Master thesis, 2017)
      Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ...
    • Rett elev til rett utdanning. 

      Haug, Ole (Master thesis, 2019)
      Et av skolens utdanningsoppdrag er å gi opplæring slik at det skal gi elevene et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innenfor utdanning, arbeids- og samfunnsliv (Utdanningsdirektoratet, 2017b, s. 4). For at ...
    • Sosial tilbaketrekning i barnehage: En kvalitativ studie av årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt i en barnehage 

      Eggen, Anders (Master thesis, 2019)
      Temaet for denne studien er sosial tilbaketrekning i barnehage, hvor fokuset har vært rettet mot årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt. Lund (Lund, 2012, s. 26) mener at alt for mange barns tilbaketrukne ...
    • Språkmiljø i barnehagen: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogers tilrettelegging for et godt språkmiljø i barnehagen 

      Grytnes, Amanda (Master thesis, 2019)
      Omtrent ti til femten prosent av alle barn har forsinket språkutvikling, og det har betydning for skolestart og videre skolegang. Denne studien handler om språkmiljø og tar for seg pedagogers arbeid for et godt språkmiljø ...
    • Styrers perspektiv på bistand fra PPT til organisasjonsutvikling 

      Hillestrøm, Vibeke (Master thesis, 2017)
      Utgangspunktet for denne studien er endringen i barnehageloven som sier at PPT skal bistå barnehagen med organisasjonsutvikling i arbeidet med å tilrettelegge for barn med særlige behov (Barnehageloven, 2016). Problemstillingen ...
    • Teamarbeid for lærernes læring 

      Loraas, Lars Erik Solvang (Master thesis, 2016)
      Denne oppgaven belyser: «Hvordan kan skolen utvikle et teamarbeid som gir læring og utvikling?». Dette er min problemstilling i oppgaven og konkretiseres med disse tre forskningsspørsmålene. • Hvordan kan teamarbeid ...
    • Tilpasset opplæring generelt, men ikke spesielt? 

      Oseth-Andersen, Henriette (Master thesis, 2018)
      Denne masteravhandlingen i Pedagogikk med vekt på Utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge. Avhandlingen omfatter temaet tilpasset opplæring, avgrenset til tilrettelegging i skolen for barn med alvorlig ...
    • Utvikling av teamets potensiale - en kilde til læring og utvikling 

      Olaisen, Gunn Synøve (Master thesis, 2017)
      Mange hevder at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldende lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette ...