Browsing Master i pedagogikk by Issue Date
Now showing items 21-40 of 203
-
Prader-Willis syndrom: Hvordan opplever foresatte til barn med Prader-Willis syndrom møtet med utdanningssystemet?
(Master thesis, 2015)Denne studien tar utgangspunkt i intervju med fem foresatte, som har barn med Prader-Willis syndrom. De fem informantene er fra ulike kommuner, som betyr at de har ulikt skoletilbud og ulik praksis i forhold til organisering ... -
Fasthet i det sentrale-romslighet i det perifere og kjærlighet i alt : Hva ser Solborg yrkesfaglige skole som suksessfaktorer for å hindre drop outs for gutter i risikosonen?
(Master thesis, 2015)Tema i denne masteroppgaven er suksessfaktorer som har redusert drop outs på en yrkesfaglig videregående skole på Østlandet. Skolen jeg har valgt å forske på kan vise til positive resultater for gutter i risikosonen. Jeg ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Rektor som pedagogisk leder
(Master thesis, 2015)Oppgaven tar for seg rektors rolle som skoleutvikler. Hensikten med studien er å få en dypere forståelse av hvordan rektorer på mindre skoler, som ikke har et formelt ledelsesteam rundt seg, håndterer kravet i nasjonal ... -
Lese for livet : En kvalitativ undersøkelse av effektive lesestrategier for elever med autismespekterforstyrrelser og elever med Down syndrom
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) og elever med Down syndrom (DS), og deres språk, lese- og skriveutvikling. En rekke studier viser til at både elever med ASF og ... -
Skolens organisering av spesialundervisningen : med fokus på enkeltelevens læringsutbytte.
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens tema er skolens organisering av spesialundervisning, med utgangspunkt i praksisfeltet i barneskolen. Temaet er belyst gjennom 4 spesiallærere, som alle har ansvar for undervisning av elever med § 5- vedtak ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
Barn med medfødt døvblindhet og kommunikasjon : hvilken kunnskap om barn med medfødt døvblindhet sin kommunikasjon bør en overføre fra barnehagen til skolen?
(Master thesis, 2016)Kommunikasjonsutviklingen til barn med medfødt døvblindhet bygger på andre modaliteter enn hos barn uten det doble sansetapet. Dette medfører at personer som skal inngå i samspillog kommunikasjon med disse barna må vite ... -
Tidlig innsats og forebyggende arbeid i utdanningspolitikk og barnehagepraksis : Hva sier barnehagelærere om kartlegging som metode for tidlig innsats og forebyggende arbeid i lys av lek, læring og omsorg?
(Master thesis, 2016)Utviklingen innenfor barnehagesektoren det siste tiåret må sees i nær sammenheng med en rekke aktuelle samfunnsendringer. Da den nye Rammeplanen kom i 2006 og barnehagen ble flyttet fra Barne- og familiedepartementet til ... -
Frafall av elever på yrkesfag - En kvalitativ studie som viser to skolelederes mening om hvordan frafallet på yrkesfag kan reduseres i videregående skole.
(Master thesis, 2016)Det er en stor utfordring å få elever til å fullføre skolegangen på yrkesfag i den videregående skolen. Frafallsproblematikken har vært gjennomgående diskusjonstema i lang tid. At elever slutter skolegangen før bestått ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Setter ungdomstrinnsatsningen spor etter seg? : En kvalitativ studie – læreres og rektors erfaringer i et nasjonalt utviklingsarbeid
(Master thesis, 2016)Masteroppgaven har hatt til formål å innhente erfaringer med hvordan en skole har drevet organisasjonsutvikling og utviklet ny praksis ved å delta i Ungdomstrinn i utvikling. Skolen har i tillegg til klasseledelse valgt ... -
Balansekunst : Skolelederrollen og tilpasset opplæring
(Master thesis, 2016)Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan forstår skoleleder prinsippet om tilpasset opplæring og sin rolle når det gjelder implementeringen av prinsippet i praksis? Jeg stiller følgende forskningsspørsmål: - ... -
Vi skriver, leser og lærer sammen. STL+ for alle!
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om å utvikle en skrive- og leseopplærings-metode for elever med utviklingshemning. Samtidig har jeg ønsket å ta rede på om metoden kan overføres til begynneropplæringen i skriving ... -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen for voksne : |b en kvalitativ intervjustudie med lærere og ledere
(Master thesis, 2016)Vi lever i et samfunn som krever at vi som innbyggere tilpasser oss et arbeidsliv med stadig høyere krav. De politiske styringsdokumentene indikerer et samfunn som blant annet vektlegger livslang læring og tilpasninger til ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
(Master thesis, 2016)I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ... -
En strategi for analyse av samspill mellom barn
(Master thesis, 2016)Dette er et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med en barnehage. Jeg beskriver et endrings- og utviklingsarbeid som foregår i et bytteforhold mellom meg som forsker og barnehagelærer. I tillegg er styrer involvert i ... -
Teamarbeid for lærernes læring
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven belyser: «Hvordan kan skolen utvikle et teamarbeid som gir læring og utvikling?». Dette er min problemstilling i oppgaven og konkretiseres med disse tre forskningsspørsmålene. • Hvordan kan teamarbeid ...