Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 91-110 of 233
-
Hvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjon
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste ... -
Hvordan vil relasjonelle faktorer som tillit, dialog og samspill påvirke ledelse i skolen?
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien tar for seg betydningen av relasjoner i ledelse. Det finnes mye forskning som belyser viktigheten med gode relasjoner mellom lærer og elever, men ikke like mye om betydningen av relasjonene mellom rektor ... -
"Hvorfor stiller den personen masse krav til meg nå?" Spesialpedagogers etiske refleksjoner knyttet til bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger i deres arbeid med barn med autismespekterforstyrrelse i barnehagen.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan spesialpedagoger som jobber i barnehage opplever bruk av atferdsterapeutiske tilnærminger rundt barn med autismespekterforstyrrelser. Jeg valgte å gjøre en kvalitativ undersøkelse ... -
"Hvorfor tror man at barn helst vil være hjemme?"
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt skolevegring og skole-hjem-samarbeid i skolevegringssaker med problemstillingen «Hvilke opplevelser og refleksjoner har foreldre og fagpersoner i skolen om skolevegring og skole-hjem-samarbeid ... -
I spenningsfeltet mellom omsorg og profesjon: En kvalitativ studie av betydningen av lærernes kunnskap for å fremme psykisk helse ved tilrettelagte avdelinger i skolen
(Master thesis, 2019)Psykisk helse er i dag et svært aktuelt tema. Spesielt barn og unges psykiske helse er i fokus. Ettersom barn og unge tilbringer mye tid i skolen, er skolen i en sentral posisjon når det gjelder å fremme, forebygge og ... -
I øyeblikket - felles oppmerksomhet som ferdighet og fenomen hos ungdom i et normalutviklingsperspektiv
(Master thesis, 2021)Felles oppmerksomhet som grunnleggende utviklingstrekk, innebærer trinnene, eller ferdighetene å initiere til, respondere på, og opprettholde felles oppmerksomhetsretting. Alle trinnene må utføres i bestemt rekkefølge, og ... -
Idealer og realiteter i arbeidet med mål i individuelle opplæringsplaner til elever med utviklingshemming : En kvalitativ undersøkelse knyttet til lærernes opplevelser og erfaringer
(Master thesis, 2018)Alle elever som mottar spesialundervisning skal ha en individuell opplæringsplan (IOP), og denne planen skal vise mål for opplæringen, innhold i opplæringen, og hvordan opplæringen skal foregå (Opplæringslova, 1998, § 5-5). ... -
Inkluderende Fremtid
(Master thesis, 2024)I denne masteravhandlingen undersøker jeg en kvalitativ studie der formålet er å forske på hvordan ledere kan fremme forståelsen av ulike kulturelle bakgrunner i barnehagen, for å skape et mer inkluderende miljø. Forståelse ... -
Inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser : Barrierer og muligheter for inkludering når opplæringen fås i et segregert tilbud
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er en masteroppgave i pedagogikk, med vektlegging på spesialpedagogikk. Tema for oppgaven er inkluderende opplæring for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser. Problemstillingen er som ... -
Inkludering : En kvalitativ studie i videregående opplæring
(Master thesis, 2015)Kapittel 1 gir en presentasjon av studiens tema, problemstilling og formål. Temaet er, som tittelen tilsier, inkludering. Studiens problemstilling er: «Hvordan praktiserer utvalgte fellesfagslærere på yrkesfaglig program ... -
Innovasjon i skolen.
(Master thesis, 2018)I den nye stortingsmeldingen, Fag - fordypning forståelse - en fornyelse av kunnskapsløftet, lagt frem i 2017, sees et økt fokus på innovasjonsevne i den norske skolen. I den kommende skolereformen blir ikke bare nødvendigheten ... -
Ivaretakelse av relasjoner, barnehagens arbeid og psykisk helse under korona krisen.
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hvordan barnehagelæreren selv opplever at deres relasjoner til barna, deres arbeid og barnas psykiske helse påvirkes av korona krisen. Oppgavens hovedvekt ligger på hvordan ... -
Jeg bare Googler det! - En kvalitativ undersøkelse om unge voksenes livsmestring knyttet til lave prestasjoner i matematikk
(Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen handler om hvilke utfordringer i hverdagen unge voksne med lave prestasjoner i matematikk opplever i forhold til livsmestring. Forskning belyser at matematikkrelaterte ferdigheter hos voksne mennesker ... -
«Jeg føler meg så på bar bakke».
(Master thesis, 2018)Forskning viser at utfordringer med språk og tale er et av de vanligste problemområdene hos barn i barnehagealder. Når et flerspråklige barn i barnehagealder ikke tilegner seg morsmålet eller andrespråket som forventet, ... -
Jeg gikk en tur i skog og hei, da lærte jeg i en fei: En kvalitativ intervjustudie om læreres implementering av friluftsliv i spesialundervisning med ungdom
(Master thesis, 2022)Bakgrunn, formål og problemstilling Verken innholdet i spesialundervisning eller implementering av friluftsliv på ungdomsskoler og videregående skoler er viet særlig oppmerksomhet i faglitteratur og forskning. Formålet ... -
“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skole
(Master thesis, 2020)I denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært ... -
Jeg må ramme henne inn, og hele tiden være i forkant! : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever at jenter med ADHD ivaretas i grunnskolen
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: I denne oppgaven rettes fokuset mot jenter med ADHD, et område skolen behøver større kunnskap om. ADHD er en psykiatrisk diagnose som blir regnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse, der ... -
Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser
(Master thesis, 2016)Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ... -
Jenter med autismespekterdiagnoser
(Master thesis, 2024)Hensikt: Jenter med autismespekterdiagnoser får ofte sen diagnose. Å få satt en tidlig diagnose kan bidra til at den riktige støtten blir satt inn tidligere, og kan på denne måten hindre skjevutvikling og andre ... -
Jenter og Asperger Syndrom. Pedagogiske og sosiale erfaringer fra skolegang
(Master thesis, 2014)