Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 84-103 of 111
-
Sjenanse og innagerende atferdsvansker hos barn i barnehagen - oppmerksomhet, oppdaging og tilrettelegging : en kvalitativ intervjustudie med spesialpedagoger og pedagogiske ledere
(Master thesis, 2016)Barnehagen har et overordnet mål som tilsier at institusjonen skal være en arena hvor det praktiseres etter kjerneverdiene: utvikling, trivsel og læring, for å danne gode grunnlag slik at barna kan bli aktive samfunnsdeltagere ... -
«Skoleledelse for uslipte diamanter»: Hvilke kjennetegn for skoleledelse har pilotprosjektet «fra talent til fagarbeider» når det gjelder elevers fullføring av videregående skole
(Master thesis, 2015)Frafall i videregående skole, og spesielt innen yrkesfaglig studieretning er en stor samfunnsbekymring. SSB viser til at kun 57% av elevene i yrkesfaglige studieprogram fullfører innen normert tid på 5 år.(Statistisk ... -
Skoleledelse og motivasjon fra rektorers perspektiv
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven har skoleledelse og motivasjon som overordnet tema. I oppgaven forskes det på hvordan skoleledere legger til rette for motivasjon gjennom to ulike innfallsvinkler (en situert og en kognitivt individuell ... -
Skolelederen som veileder
(Master thesis, 2014)Tittelen på denne studien er skolelederen som veileder. Hensikten med studie er å belyse hvilke faktorer som på best mulig måte kan tilrettelegge for en veiledningssamtale som lærerne finner givende og meningsfull, og som ... -
Skolens organisering av spesialundervisningen : med fokus på enkeltelevens læringsutbytte.
(Master thesis, 2015)Denne oppgavens tema er skolens organisering av spesialundervisning, med utgangspunkt i praksisfeltet i barneskolen. Temaet er belyst gjennom 4 spesiallærere, som alle har ansvar for undervisning av elever med § 5- vedtak ... -
Skolevandring - en metode for relasjonsskaping og læring i en organisasjon : hvordan kan en leder bruke skolevandring for å skape læring i en organisasjon?
(Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er å se nærmere på om og hvordan skoleledere kan påvirke og medvirke til læring i en organisasjon gjennom bruk av skolevandring som metode. Jeg har brukt en skole på Østlandet som case, og har ... -
Skolevandring : i hvilken grad skoleledere kan skape og ivareta profesjonelt læringsfellesskap
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven handler om skoleledelse. Oppgaven presenterer en studie av skolevandring, en metode for ledelse og kvalitetsutvikling i skolen. Jeg vil innlede med to viktige premisser for kvalitetsarbeid i skolen som er ... -
«Skrivefeil eller stotrende lesing er ikke uoverstigelige hinder» : En kvantitativ studie om hvordan lærere tilpasser opplæringen til elever med dysleksi og hvordan lærere opplever disse elevenes motivasjon for lesing og skriving
(Master thesis, 2019)For å lykkes i utdanningsløpet og arbeidslivet er funksjonelle ferdigheter i lesing og skriving en forutsetning. Tidlig i utdanningsløpet er det lagt til rette for å kartlegge og forebygge lese- og skrivevansker ved tidlig ... -
Soft governance i styring av fagutvikling En undersøkelse av diskurs og makt i spennet mellom politikk og profesjon
(Master thesis, 2020)Utdanningsfeltet er et sterkt politisert samfunnsområde, med mange ulike interessenter. Statensbehov for kontroll over feltet, står ofte i et spenningsforhold med profesjonens behov for innflytelse og medvirkning i utviklingen ... -
Sosial tilbaketrekning i barnehage: En kvalitativ studie av årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt i en barnehage
(Master thesis, 2019)Temaet for denne studien er sosial tilbaketrekning i barnehage, hvor fokuset har vært rettet mot årsaker til at barn trekker seg tilbake sosialt. Lund (Lund, 2012, s. 26) mener at alt for mange barns tilbaketrukne ... -
Språkforståelsestesten C-BiLLT : En undersøkelse av reliabiliteten og validiteten til den norske versjonen av språkforståelsestesten Computer-Based instrument for Low Motor Language Testing (C-BiLLT) i aldersgruppen 1;0–3;0 år.
(Master thesis, 2019)Bakgrunn, formål og problemstilling Barn som har vansker med å kommunisere har et stort behov for alternativ supplerende kommunikasjon (ASK). ASK innebærer at barnet kan uttrykke seg på andre måter enn ved tale, slik som ... -
Språkmiljø i barnehagen: En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogers tilrettelegging for et godt språkmiljø i barnehagen
(Master thesis, 2019)Omtrent ti til femten prosent av alle barn har forsinket språkutvikling, og det har betydning for skolestart og videre skolegang. Denne studien handler om språkmiljø og tar for seg pedagogers arbeid for et godt språkmiljø ... -
Styrers perspektiv på bistand fra PPT til organisasjonsutvikling
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne studien er endringen i barnehageloven som sier at PPT skal bistå barnehagen med organisasjonsutvikling i arbeidet med å tilrettelegge for barn med særlige behov (Barnehageloven, 2016). Problemstillingen ... -
Systemrettet arbeid fra PPT i barnehagen - med fokus på barn med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2017)Masteroppgavens tema er systemrettet arbeid fra Pedagogisk-Psykologisk tjeneste (heretter kalt PPT) i barnehagen, med fokus på barn som står i fare for eller har utviklet sosiale og emosjonelle vansker. PPT skal både sørge ... -
Teamarbeid for lærernes læring
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven belyser: «Hvordan kan skolen utvikle et teamarbeid som gir læring og utvikling?». Dette er min problemstilling i oppgaven og konkretiseres med disse tre forskningsspørsmålene. • Hvordan kan teamarbeid ... -
Tidlig innsats og forebyggende arbeid i utdanningspolitikk og barnehagepraksis : Hva sier barnehagelærere om kartlegging som metode for tidlig innsats og forebyggende arbeid i lys av lek, læring og omsorg?
(Master thesis, 2016)Utviklingen innenfor barnehagesektoren det siste tiåret må sees i nær sammenheng med en rekke aktuelle samfunnsendringer. Da den nye Rammeplanen kom i 2006 og barnehagen ble flyttet fra Barne- og familiedepartementet til ... -
Tilpasset opplæring generelt, men ikke spesielt?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen i Pedagogikk med vekt på Utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge. Avhandlingen omfatter temaet tilpasset opplæring, avgrenset til tilrettelegging i skolen for barn med alvorlig ... -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen for voksne : |b en kvalitativ intervjustudie med lærere og ledere
(Master thesis, 2016)Vi lever i et samfunn som krever at vi som innbyggere tilpasser oss et arbeidsliv med stadig høyere krav. De politiske styringsdokumentene indikerer et samfunn som blant annet vektlegger livslang læring og tilpasninger til ... -
Tilpasset opplæring: Lærerens rolle i tilrettelegging av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)Lærere har en sammensatt rolle og målet for lærere er at alle elevene skal lære så mye som mulig. Å være lærer har for min del ofte fått meg til å føle på min dårlige samvittighet overfor enkeltelever som jeg vet ikke får ...