Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 55-74 of 111
-
Ledelse av morgendagens barnehage Styrerens komplekse lederrolle – I en jungel av nye krav og oppgaver
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har hatt som hensikt å belyse endring- og utviklingen av barnehagesektoren og hvordan dette kan ha påvirket styrerrollen. De politiske føringene har endret lederrollen betraktelig de siste 20 til 30 ... -
Ledelse av skoleutvikling: Hvordan kan ledelsen legge til rette for et systematisk skolebasert utviklingsarbeid?
(Master thesis, 2014)Temaet for denne oppgaven er ledelsens rolle i et skolebasert utviklingsarbeid. Jeg har brukt en skole på Østlandet som utgangspunkt, og har samarbeidet med ledelsen ved skolen, rektor og to inspektører. Empirien er samlet ... -
Ledelse og psykisk helse.
(Master thesis, 2019)Denne masteravhandlingen handler om ledelse og psykisk helse, med fokus på hva styrere i barnehager mener er viktig for at arbeidstakere med lettere psykiske helseutfordringer skal fungere i arbeid. Den teoretiske ... -
Lese for livet : En kvalitativ undersøkelse av effektive lesestrategier for elever med autismespekterforstyrrelser og elever med Down syndrom
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) og elever med Down syndrom (DS), og deres språk, lese- og skriveutvikling. En rekke studier viser til at både elever med ASF og ... -
Lærebogen i undervisningen : hæmmende eller fremmende for tilpasset oplæring
(Master thesis, 2016)”Lærebogen som ressource eller ramme, fremmende eller hæmmende for tilpasset oplæring i undervisningen” er tittelen på denne opgave og indrammer desuden tema for dette studie. Begrundelse for valg af dette tema, udspringer ... -
Læreres arbeid med tidlig lese- og skrivevansker : Hvordan arbeider lærere i 1.-4.klasse med elever med lese- og skrivevansker?
(Master thesis, 2019)Lese- og skrivevansker og tidlig innsats er aktuelle temaer i dagens samfunn og behovet for spesialpedagogisk hjelp øker. Selv om mange elever i dag ikke trenger spesialpedagogisk hjelp, er det noen som har behov for ... -
Læreres læring : læreres læring i spenningsfeltet mellom pedagogisk og administrativ ledelse
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er basert på brevmetoden og semistrukturert intervju, og gjennomført ved en satelittavdeling på egen arbeidsplass. Valg av tema og problemstilling er først og fremst tuftet på min undring over læreres ... -
Læringsfellesskap i personalet som ledd i utviklingen av barnehagen som lærende organisasjon : fra ord til handling
(Master thesis, 2016)Tema og problemstilling Å være en lærende organisasjon er et begrep, eller snarere en tilstand som omhandler en organisasjons evne til å være tenkende. Jeg har med utgangspunkt i denne forståelsen valgt følgende tema for ... -
Læringsmiljøsamtalen : en metode for å skape et bedre læringsmiljø?
(Master thesis, 2013) -
Mellom fagfokus og omsorg.
(Master thesis, 2018)Psykisk helse er i dag et sentralt og aktuelt tema i samfunnsdebatten, og det hevdes fra flere hold at psykiske helseplager hos ungdom dessverre ser ut til å være økende. Skolen møter daglig alle barn og unge og er derfor ... -
Mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om mellommenneskelige relasjoners betydning for personalledelse i barnehagen. Den teoretiske referanseramme bygger teoretikere som blant annet Gotvassli, Fullan, Bolan & Deal og Spurkeland. ... -
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ... -
Når læreren mobber : en kvalitativ studie om å bli mobbet av en eller flere lærere
(Master thesis, 2016)I følge elevundersøkelsen 2015 opplever over 9 000 barn i Norge å bli mobbet av en eller flere lærere oftere enn en gang i måneden. Det er forsket en del på konsekvensene på mobbing av medelever, men konsekvensene av ... -
Norsk med tegnstøtte i barnehagens språkmiljø. En studie om hvordan barnehagen kan bidra til et inkluderende språkmiljø for barn med behov for norsk med tegnstøtte i sin kommunikasjon
(Master thesis, 2017)I dagens samfunn tenker man ofte på den verbale talen når det snakkes om kommunikasjon. For mange barn er ikke denne typen for kommunikasjon mulig. Denne studien har fokusert på å innhente og utvikle ny kunnskap vedrørende ... -
Ny som lærer. Hva kan bidra til at lærerne blir i skolen?
(Master thesis, 2019)Med 18 års erfaring fra grunnskolen har jeg selv opplevd å være nyutdannet. Jeg erfarte hvordan jeg måtte «skape» min egen profesjonalitet med utgangspunkt i prøving og feiling. På tross av at det har vært mye fokus på ... -
Om å så sommerfuglefrø - Hvordan legge til rette for barns danningsprosess i barnehagen
(Master thesis, 2017)Denne masterstudien handler om danningsbegrepet og hvordan de arbeider med begrepet i barnehagen. Oppgavens tittel er: Om å så sommerfuglefrø – hvordan kan man arbeide med barns danning i barnehagen Prosjektet har som ... -
Om sammenheng i overgangen fra barnehage til skole: en god start for barn i risikosonen
(Master thesis, 2011)Hvordan er sammenhengen i overgangen fra barnehage til skole for barn i risikosonen. For å kunne gi svar på dette er noen utvalgte informanter bedt formulere et brev ut i fra tre forskningsspørsmål. I tillegg har jeg ... -
Prader-Willis syndrom: Hvordan opplever foresatte til barn med Prader-Willis syndrom møtet med utdanningssystemet?
(Master thesis, 2015)Denne studien tar utgangspunkt i intervju med fem foresatte, som har barn med Prader-Willis syndrom. De fem informantene er fra ulike kommuner, som betyr at de har ulikt skoletilbud og ulik praksis i forhold til organisering ... -
Praksisnær forskning og skoleledere som brobygger mellom forsking og praksis.
(Master thesis, 2019)En skoleleders arbeidshverdag er kompleks, og styres av sentrale og lokale politiske hensyn, samt organisatoriske og relasjonelle hensyn. Gjennom OECDs rapport Improving Schools in Sweden: an OECD perspective og SOU 2017:35, ... -
Problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning.
(Master thesis, 2017)Min mastergradsavhandling er en oppgave i pedagogikk med fordypning i Spesialpedagogikk, fra Høgskolen i Sørøst-Norge avdeling Vestfold. Temaet er problematferd sett i lys av barns temperament og miljøpåvirkning, og ...