Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 209-228 of 233
-
Tilpasset opplæring generelt, men ikke spesielt?
(Master thesis, 2018)Denne masteravhandlingen i Pedagogikk med vekt på Utdanningsledelse er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge. Avhandlingen omfatter temaet tilpasset opplæring, avgrenset til tilrettelegging i skolen for barn med alvorlig ... -
Tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen for voksne : |b en kvalitativ intervjustudie med lærere og ledere
(Master thesis, 2016)Vi lever i et samfunn som krever at vi som innbyggere tilpasser oss et arbeidsliv med stadig høyere krav. De politiske styringsdokumentene indikerer et samfunn som blant annet vektlegger livslang læring og tilpasninger til ... -
Tilpasset opplæring: Lærerens rolle i tilrettelegging av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2013)Lærere har en sammensatt rolle og målet for lærere er at alle elevene skal lære så mye som mulig. Å være lærer har for min del ofte fått meg til å føle på min dårlige samvittighet overfor enkeltelever som jeg vet ikke får ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i videregående skole gjennom bruk av lese- og skriveteknologi. En retrospektiv kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvilken tilrettelegging nåværende studenter med dysleksi fikk gjennom bruk av lese- og skriveteknologi (LST) da de var elever i videregående skole og hva de selv mener om tilretteleggingen ... -
Tilrettelegging i spennet mellom allmennpedagogisk- og spesialpedagogisk praksis
(Master thesis, 2021)Barnehagens betydning for barns utvikling og læring er godt dokumentert både gjennom internasjonal og norsk forskning. I 2018 gikk 91,7% av alle barn i Norge i barnehage, og 3,2% av disse barna mottok spesialpedagogisk ... -
Utfordringer og muligheter i kommunikasjon med ASK-brukere. En intervjustudie om kommunikasjonsutfordringer i møte med ASK-brukere og tiltak som kan føre til god kommunikasjon.
(Master thesis, 2021)Personer som av ulike årsaker ikke kan bruke talespråket som sin primære uttrykksform, kan ha behov for alternative eller supplerende måter å kommunisere på (ASK). Kommunikasjon ved bruk av ASK kan innebære bruk av ... -
Utvikling av teamets potensiale - en kilde til læring og utvikling
(Master thesis, 2017)Mange hevder at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldende lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette ... -
Utvikling av trygg tilknytning hos de yngste barna i barnehagen - et ledd i forebygging av sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2017)For at de yngste barna skal oppleve trygghet i barnehagen, er de avhengige av å ha voksne rundt seg som de kan støtte seg til. Mange barn starter i barnehagen allerede som 1åringer, og får dermed mange nye mennesker- og ... -
Utviklingstraumatiserte barn i møte med skolesystemet
(Master thesis, 2024)I dette masterstudiet ønsker jeg å prøve å besvare problemstillingen: Hvordan kan fagpersoner hjelpe utviklingstraumatiserte barn til å håndtere skolen best mulig? Sett i et tverretatlig perspektiv med vekt på faglig ... -
Utviklingstraumer- barnehagen som psykisk helsefremmende arena : En kvalitativ studie om hvordan barnehagen kan være en psykisk helsefremmende arena for barn med utviklingstraumer.
(Master thesis, 2018)Barnehagen er i dag en sentral del av mange barns oppvekst, hvor 91,3% av landets barn mellom 1-5 år har barnehageplass. Kunnskapsbildet vi har i dag tilsier at utviklingstraumer er den viktigste enkeltårsaken til mange ... -
Utøvelse av spesialpedagogiske tiltak i barnehagen – i spennet mellom individ og fellesskap
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Da spesialpedagogisk arbeid er omfattende og mangfoldig, har jeg valgt å avgrense studien til å dreie seg om tilbudet til barn med enkeltvedtak. ... -
Veiledning av foreldre med psykisk utviklingshemming : anført av metodikk eller etikk?
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Dette prosjektet handler om foreldre med psykisk utviklingshemming i møte med veiledere i en barnevernfaglig kontekst. I Norge har det vært lite oppmerksomhet om dette temaet, og forskning er nærmest ... -
Veiledning for foreldre som har barn med atferdsvansker: En kvalitativ studie om hvordan foreldre opplever veiledningen de får i De Utrolige Årenes foreldreveiledningsprogram
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne undersøkelsen var å få en dypere innsikt i behovene til foreldre som har barn med atferdsvansker, spesielt i forbindelse med foreldreveiledning. Problemstillingen jeg ønsker å belyse gjennom forskningen ... -
Veiledning i praksis
(Master thesis, 2024)Denne mastergradsavhandlingen tar utgangspunkt i barnehagestudenters opplevelser av veiledningen de mottok i praksisperiodene sine. Tematikken er valgt på bakgrunn av egen interesse for veiledning, og jeg ønsket å finne ... -
Veiledning mellom spesialpedagog og assistent En kvalitativ studie om veiledningens betydning for mestrings- og handlingskompetanse
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative masteroppgaven er gjennomført for å løfte frem potensialet i veiledning mellom spesialpedagog og assisten i skolen, der assistenten jobber med barn som har behov for tett voksenoppfølging. Masteroppgaven ... -
Verdier i spill når det gjennomføres seksualitetsundervisning i et kulturelt mangfoldig klasserom. En studie basert på kvalitative intervjuer med lærere og helsesykepleiere om deres erfaringer fra seksualitetsundervisningen på norske statlige ungdomsskoler.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg hvordan de som underviser i seksualitetsundervisining på norske ungdomsskoler kan risikere å undertrykke minoriteteselevers verdier når de underviser i et kulturelt mangfoldig klasserom. Dette ... -
Vi skriver, leser og lærer sammen. STL+ for alle!
(Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: Denne studien handler om å utvikle en skrive- og leseopplærings-metode for elever med utviklingshemning. Samtidig har jeg ønsket å ta rede på om metoden kan overføres til begynneropplæringen i skriving ... -
Vold mot lærere i skolen: En kvalitativ studie av ledelsens håndtering av vold mot lærere
(Master thesis, 2024)Vold og trusler mot lærere er et økende problem i den norske skolen. Denne masteravhandlingen retter søkelys mot skoleledelsens håndtering av vold mot lærere utført av elever. Oppgavens problemstilling er: Hvordan kan ... -
Vurdering for læring og IOP
(Master thesis, 2017)Denne mastergradsoppgaven retter søkelyset på IOP og vurdering for læring. Formålet med studien er å undersøke i hvilken grad IOP blir anvendt i lærerens vurderingspraksis. Det teoretiske rammeverket som ligger til grunn ...