Browsing Master i pedagogikk by Title
Now showing items 19-38 of 111
-
Faglig ledelse i barnehagen: Mine intensjoner er i hvert fall gode
(Master thesis, 2015) -
Faglige samtaler i matematikk som et lavterskeltiltak i ungdomsskolen : en kvalitativt intervensjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Omtrent en firedel av alle elever i den norske ungdomsskolen går ut av 10.klasse med karakteren to eller lavere i matematikk. Innenfor denne gruppen elever er det mange som faller utenfor retten til å få spesialundervisning ... -
Fasthet i det sentrale-romslighet i det perifere og kjærlighet i alt : Hva ser Solborg yrkesfaglige skole som suksessfaktorer for å hindre drop outs for gutter i risikosonen?
(Master thesis, 2015)Tema i denne masteroppgaven er suksessfaktorer som har redusert drop outs på en yrkesfaglig videregående skole på Østlandet. Skolen jeg har valgt å forske på kan vise til positive resultater for gutter i risikosonen. Jeg ... -
Filosofisk dialog som skoleutvikling: Et bidrag til det grønne skiftet?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven ser på sammenhenger mellom filosofiske dialoger og bærekraftig helskoleutvikling og baserer seg på resultatene fra kvalitative undersøkelser av et skoleutviklingsprosjekt. Prosjektet er et aksjonsforskningssamarbeid ... -
«Flinke piker» og frafall : En kvalitativ studie av “flinke piker” med psykisk helseproblematikk og deres utfordringer i videregående opplæring
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse en problematikk som har vært mye omtalt i media den siste tiden, gjennom TV-debatter, avisartikler og TV-seriene «Sykt perfekt» og «Jeg mot meg». Hovedtemaet i oppgaven er psykisk helse ... -
Forankring i personalet.
(Master thesis, 2019)De siste tiår er det gjennomført en rekke statlige programmer for å øke kvaliteten i den norske skolen. I styringsdokumenter, teoretiske beskrivelser og samtaler om skoleutvikling blir «forankring i personalet» trukket ... -
Foreldrerådgivning fra Pedagogisk-psykologisk tjeneste En kvalitativ studie av hvilket syn rådgiverne i PP-tjenesten har på foreldrerådgivning og hvordan det gjennomføres i saker som er henvist til denne tjenesten
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg foreldrerådgivning i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten). Problemstillingen er: Hvilket syn har PP-rådgivere på foreldrerådgivning og hvordan og i hvilken grad gjennomføres det ... -
Frafall av elever på yrkesfag - En kvalitativ studie som viser to skolelederes mening om hvordan frafallet på yrkesfag kan reduseres i videregående skole.
(Master thesis, 2016)Det er en stor utfordring å få elever til å fullføre skolegangen på yrkesfag i den videregående skolen. Frafallsproblematikken har vært gjennomgående diskusjonstema i lang tid. At elever slutter skolegangen før bestått ... -
Førskolelæreres kunnskap om tidlig litterasitet : en interjuvundersøkelse
(Master thesis, 2013)Et overordnet mål for utdanning er å bidra til livslang læring for alle, slik at de kan bli aktive medborgere i et demokratisk samfunn. For å oppnå dette blir evnen til å lese og skrive spesielt fremhevet. Senere tids ... -
Gylne øyeblikk Verdier og læring i et yrkesfaglig profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2020)Tema og problemstilling Denne oppgaven tar utgangspunkt i gylne øyeblikk ,verdier ,og utvikling i et yrkesfaglig lærer team . Temaet kom til på bakgrunn av at det synes å være mer fokus på resultater enn på verdier i ... -
Hordan kan rektor bidra til tidlig innsats gjennom leseopplæringen.
(Master thesis, 2018)Et viktig utdanningsmål er at samtlige elever skal oppnå grunnleggende ferdighetene i lesing, skriving og regning og at de skal oppleve mestring og utfordringer på den skolen de har tilhørighet til. Tidlig innsats er et ... -
Hva med meg? - en kvalitativ forskningsstudie om elever som ikke får tilrådning om spesialundervisning
(Master thesis, 2017)I den norske skolen er tilpasset opplæring nedfelt i opplæringsloven som en rettighet som favner alle. Dette innebærer at elevene skal møte en opplæring som er tilpasset elevenes ulike evner og forutsetninger, jf. § 1-3. ... -
Hva påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn?
(Master thesis, 2020)Masterstudien er en instrumentell kasusstudie av en 1. trinnsgruppe. Den undersøker hva som påvirker vilkårene for deltakelse i lek på 1. trinn. Hensikten har vært å få tak i et barneperspektiv på dette. Til grunn for ... -
Hva tenker barn og unge med cochleaimplanat om sin kommunikasjon med hørende jevnaldrende?
(Master thesis, 2016)Bakgrunn: Etter flere år som spesialpedagog i arbeid med barn med cochleaimplantat har jeg tenkt mye på hvordan det går med disse barna som tenåringer. Det er de første barna som fikk cochleaimplantat så tidlig at de nå ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
Hvordan kan høgskoler og universiteter ivareta likeverd for hørselshemmede studenter?
(Master thesis, 2013)Oppgavens problemstilling er identisk med oppgavens tittel: Hvordan kan høgskoler og universiteter ivareta likeverd for hørselshemmede studenter? For å kunne gi svare på problemstillingen er fire sentrale personer ... -
Hvordan kan skoleledere bidra til læreres motivasjon? #denfølelsen
(Master thesis, 2017)Motivasjon som kraft og retning for det vi foretar oss er svært viktig i arbeidslivet. I læreryrket er motivasjon viktig fordi det påvirker graden av engasjement man møter elevene med og det påvirker graden av engasjementet ... -
Hvordan skoleledere kan motivere lærere: En kvalitativ undersøkelse av læreres motivasjon
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven ønsker å se på hvilke faktorer som lærerne vektlegger som motiverende i læreryrket. Motivasjon for yrket er grunnleggende for å holde lærere i skolen, for å motvirke lærerflukt og beholde de dyktigste ... -
I spenningsfeltet mellom omsorg og profesjon: En kvalitativ studie av betydningen av lærernes kunnskap for å fremme psykisk helse ved tilrettelagte avdelinger i skolen
(Master thesis, 2019)Psykisk helse er i dag et svært aktuelt tema. Spesielt barn og unges psykiske helse er i fokus. Ettersom barn og unge tilbringer mye tid i skolen, er skolen i en sentral posisjon når det gjelder å fremme, forebygge og ...