Browsing 3 Masteroppgaver by Subject "pedagogikk"
Now showing items 1-11 of 11
-
«Alle elever er den foretrukne elev» - Skoleledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall
(Master thesis, 2017)Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. Fortsatt ligger frafallsprosenten på rundt 30%. Høyest er frafallet fra yrkesfaglig studieretning (Statistisk sentralbyrå, ... -
Barns møte med natur på leirskole. -En kvalitativ studie av to leirskoler i Norge
(Master thesis, 2016-11-05)Denne oppgaven er en delstudie av et større forskningsprosjekt som er igangsatt av Norsk institutt for naturforskning (NINA) m.fl. Hovedfokuset i prosjektet er meningsdanning og sosialisering i friluftslivet, med studier ... -
«Det er ikke så rart vi ikke finner de voksne ute, de er jo inne og har chilltime» (Even 6 år) - En kvalitativ studie av tilsynsordningens betydning for elevenes opplevelse av trygghet i friminutt
(Master thesis, 2017)Tilsyn med elever i friminutt nevnes i det meste av litteratur som handler om å sikre elevene et godt psykososialt miljø. Her ses tilsyn som et sentralt ledd for å oppdage, avhjelpe og forebygge brudd på opplæringslovens ... -
Evidensbasert utredning og oppfølging av førskolebarn med autismespekterforstyrrelser (ASF) - betraktninger hos klinikere i spesialisthelsetjenesten
(Master thesis, 2017)Oppgaven har som mål å belyse hvilken betydning diagnostisering har for førskolebarn og oppfølgingen de får. Formålet med undersøkelsen er å finne ut hvordan klinikere reflekterer rundt evidensbasert og erfaringsbasert ... -
Gylne øyeblikk Verdier og læring i et yrkesfaglig profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2020)Tema og problemstilling Denne oppgaven tar utgangspunkt i gylne øyeblikk ,verdier ,og utvikling i et yrkesfaglig lærer team . Temaet kom til på bakgrunn av at det synes å være mer fokus på resultater enn på verdier i ... -
Hva med meg? - en kvalitativ forskningsstudie om elever som ikke får tilrådning om spesialundervisning
(Master thesis, 2017)I den norske skolen er tilpasset opplæring nedfelt i opplæringsloven som en rettighet som favner alle. Dette innebærer at elevene skal møte en opplæring som er tilpasset elevenes ulike evner og forutsetninger, jf. § 1-3. ... -
Hva vektlegges i overgangen fra barnehage til skole; for barn med spesialpedagogisk tilrettelegging
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i spørsmålet om hva pedagoger legger vekt på i overgangen fra barnehage til skole for barn som mottar spesialpedagogisk hjelp. Gjennom fokusgruppeintervjuer har jeg hentet inn empiri ... -
Hvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle?
(Master thesis, 2017)Bakgrunn og formål Tema for denne masteroppgaven er rektors forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Jeg ønsket med dette å konstruere kunnskap om hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer ... -
Når liv og roller veves sammen - skolelederrollen og relasjonskompetanse
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne oppgaven er Når liv og rolle veves sammen. Skolelederrollen og relasjonskompetanse. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan erfarer skoleleder betydningen av egen relasjonskompetanse? Jeg ... -
Styrers perspektiv på bistand fra PPT til organisasjonsutvikling
(Master thesis, 2017)Utgangspunktet for denne studien er endringen i barnehageloven som sier at PPT skal bistå barnehagen med organisasjonsutvikling i arbeidet med å tilrettelegge for barn med særlige behov (Barnehageloven, 2016). Problemstillingen ... -
Utvikling av teamets potensiale - en kilde til læring og utvikling
(Master thesis, 2017)Mange hevder at skolen er i stadig utvikling. Den må forholde seg til gjeldende lovverk og den påvirkes hele tiden av ulike mennesker med ulik agenda. Skolen er noe som mange har en mening om. Media bidrar til å sette ...