Browsing 3 Masteroppgaver by Title
Now showing items 2213-2232 of 4479
-
"Jeg skjønner meg ikke på brøk" - En kvalitativ undersøkelse av elevers utvikling av relasjonell forståelse knyttet til brøk og desimaltall.
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen forsker på elevers utvikling av forståelse knyttet til brøk og desimaltall. Formålet er å finne ut av om konkretiseringsarbeid og dybdelæring kan fremme en relasjonell forståelse for en mindre ... -
“Jeg skjønner meg ikke på damer, jeg” : En undersøkelse av hvordan mannlige og kvinnelige aktører skaper mening i tegneseriene Nemi og Pondus
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven tar for seg de norske tegneseriene Nemi og Pondus. Mer spesifikt handler den om hvordan mannlige og kvinnelige karakterer i tegneseriene skaper mening. Målet med oppgaven er å besvare problemstillingen Hvordan ... -
«Jeg skulle ønske du kunne snakke mer i timene» - Elevens stille atferd i møte med samarbeidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Forskning viser at læring er individuelt, men at flerstemmighet, gjennom dialog med andre, vil styrke læringspotensialet (Dysthe, 2022). Likevel vil det å bruke den verbale stemmen i kommunikasjon med andre, ikke falle seg ... -
Jeg slår jo ikke? -en kvalitativ studie av menn som utøver vold
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen er et resultat av en interesse for fenomenet vold, og herunder vold i nære relasjoner. Vold i nære relasjoner er et tema det generelt er lite bevissthet rundt, og det er først de siste 30 årene ... -
Jeg snakker med pasienten, men blikket er på PC-en
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Det er et stort fokus på å øke kvaliteten på ulike områder i helsevesenet. På legemiddel området rapporteres det mye feil og dette er et prioritert område for forbedring. Nasjonalt er det besluttet at digitale ... -
"Jeg synes boka er veldig spennende. Og det sier mye fordi jeg pleier ikke å like bøker". Om yrkesfagelever og skjønnlitterær lesing
(Master thesis, 2024)I denne teksten reflekteres det over gjennomføringen av en intervensjon i form av et dramaturgisk leseforløp hos videregående skole elever. Forfatteren undersøker hvorvidt man kan, gjennom denne intervensjonen, vekke ... -
"Jeg synes vi burde gjøre det mer" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å bruke dataspill i undervisningen
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan dataspill kan fungere som læringsverktøy i undervisningen. Bakgrunnen for valg av tema er eget engasjement for å legge til rette for et læringsmiljø hvor elevene får mulighet til å lære og ... -
"Jeg tenker ikke over at jeg har en karriere egentlig - jeg har bare en jobb."
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven belyser hvordan fem lærere i grunnskolen forstår karrierebegrepet i relasjon til seg selv og sin egen profesjonsutøvelse. Selve utgangspunktet for studien ligger i den offentlige utredningen NOU 2022:13 ... -
Jeg trenger din forståelse, tålmodighet og en vennlig tone, da lærer jeg best - en studie av lærlinger med ADHD i yrkesfaglig opplæring
(Master thesis, 2024)Relasjonen mellom lærling og instruktør i yrkesfaglig opplæring i bedrift i bygg og anleggsfagene, er vesentlig for lærlingens faglige og sosiale utvikling. Når lærlingen i tillegg har nevrodivergens i form av ADHD med ... -
«Jeg vet i hvert fall at jeg hadde hatt mye mer omsorg og sympati ovenfor elever, enn det jeg fikk»
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvordan elever erfarer lærer-elev-relasjonen, med et spesielt fokus på begrepet omsorg. Å få kunnskap om hvordan negative lærer-elev-relasjoner oppleves, hvilke konsekvenser de kan ha og hvor vidt ... -
«Jeg vet ikke alltid om hvordan jeg skal forholde meg til det jeg får vite.» -Kommunejordmødres erfaringer med å spørre gravide om vold og overgrep.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Å rutinemessig spørre om vold og overgrep har siden 2014 vært anbefalt i svangerskapsomsorgen og har etter oppdatering av retningslinjene i 2018 vært en sterk anbefaling. Hensikt: Å kartlegge jordmødres erfaringer ... -
Jeg vil fortelle. Lokale fortellinger og musikk fra Vinje, Tinn og Seljord
(Master thesis, 2019)Fortellinger og musikk er to sterke virkemiddel. Hver for seg står de godt og sammen kan de, gjort på en god måte, forsterke uttrykket. Da tanken om å lage forestillinger med kombinasjonen lokale fortellinger og musikk ... -
«Jeg vil helst ha bare norsk i norsktimene»
(Master thesis, 2022)Til tross for at utdanningspolitiske styringsdokumenter omtaler flerspråklighet som en ressurs (Kunnskapsdepartementet, 2019; Meld. St. 6 (2012–2013); NOU 2010: 7), viser forskning en gjennomgående manglende bruk av elevenes ... -
Jeg vil leve i Norden : Samarbeid og integrasjon i Norden
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven har til hensikt å hovedsakelig kartlegge samarbeidet og viljen til integrasjon mellom de nordiske statene i perioden etter den andre verdenskrig og frem til i dag. Problemstillingen som besvares er: Hva slags ... -
«Jeg vil lære matte på norsk, på den norske måten». Elevers storylines om læring i matematikkfaget. Fortellinger fra et flerspråklig klasserom
(Master thesis, 2021)Målet for denne studien har vært å identifisere storylines ut fra hva elever med ulike språklige og kulturelle bakgrunner forteller om læring i matematikk. Gjennom aksjonsforskning i mitt eget mangfoldige klasserom, over ... -
Jegeranes fordeling på Hardangervidda i villreinjakta - Effektar på villreinens arealbruk.
(Master thesis, 2015)Villrein er i dag under press frå fleire kantar, med stadig reduserte leveområde og uroing frå menneskeleg infrastruktur og forstyrring. Infrastruktur og forstyrring, særleg frå fotturistar er det etter kvart mykje ... -
Jenter med ADHD i skolen : en kvalitativ undersøkelse av foreldrenes opplevelser
(Master thesis, 2016)Denne oppgavens formål har vært å belyse et tema som jeg i min lærerutdanning ikke har fått innsikt i. Forskningens fokus har hovedsakelig vært rettet mot gutter med ADHD, mens jenter har blitt viet en mindre interesse. Jeg ... -
Jenter med autismespekterdiagnoser
(Master thesis, 2024)Hensikt: Jenter med autismespekterdiagnoser får ofte sen diagnose. Å få satt en tidlig diagnose kan bidra til at den riktige støtten blir satt inn tidligere, og kan på denne måten hindre skjevutvikling og andre ... -
Jenter og Asperger Syndrom. Pedagogiske og sosiale erfaringer fra skolegang
(Master thesis, 2014) -
Jewelry inspired by flowers. Creating jewelry with a modern flower image
(Master thesis, 2014)Recently, the popularity of floral motives in jewelry is rapidly emerging. The vast quantity of contemporary floral jewelries depicts a natural flower and repeats compositions from the preceding centuries. Certainly, there ...