Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPaulsen, Margareth
dc.date.accessioned2014-03-10T09:04:00Z
dc.date.available2014-03-10T09:04:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/191420
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er å se nærmere på om og hvordan skoleledere kan påvirke og medvirke til læring i en organisasjon gjennom bruk av skolevandring som metode. Jeg har brukt en skole på Østlandet som case, og har samarbeidet med ledergruppa ved skolen, som består av rektor og to avdelingsledere. Skolene i denne kommunen har blitt pålagt observasjon av sine medarbeidere. Ved den skolen jeg bruker i min case, har ledergruppa selv bestemt at de ønsker å benytte seg av skolevandring som metode for å observere. Jeg har fått lov til å intervjue hele ledergruppa samlet i forkant av oppstart av skolevandringen og i etterkant av en runde med observasjoner av de fleste medarbeiderne. Intervjuene har tatt sikte på å avdekke de tre ledernes opplevelser og inntrykk av selve skolevandringen, hva de ønsker å oppnå og om de opplever at personalet og ledelsen selv har utviklet seg i løpet av skolevandringsperioden. Ut fra dette ville jeg undersøke om ledelsens erfaringer tilsier at skolevandring kan benyttes for å oppnå læring hos den enkelte og i organisasjonen. Tilrettelegging for læring og utvikling i et personale kan vær utfordrende av flere årsaker. Lederoppgavene er mangfoldige, og de oppgavene som krever øyeblikkelig hjelp kan ha en tendens til å stjele tiden fra de mer langsiktige utviklingsoppgavene. Motstand hos lærerkollegiet kan også være en utfordring, blant annet fordi også lærerne har mange oppgaver som krever behandling her og nå. Det kan gjelde både elevsaker, undervisningsplanlegging, etterarbeid, kontakt med foreldre og diverse instanser rundt enkelte barn osv. Utfordringen for ledelsen kan være å få disse lærerne til å se at ved å arbeide mer langsiktig, kan kanskje også noen av de kortsiktige oppgavene reduseres. Etablering av felles rutiner for skolen i en del sammenhenger kan medføre mindre arbeid for hver enkelt i et lengre perspektiv. Skolevandring som metode for ledelse er interessant å undersøke fordi dette er en metode der ledelsen kommer tett på hver enkelt medarbeider. Reaksjonene på dette kan variere fra at noen opplever det som positivt at lederen får se hva som ”egentlig” foregår i et klasserom, til andre som opplever det negativt fordi de har en formening om at skolevandring er en slags vurdering av lærerens kompetanse. En viktig lederoppgave blir å utvikle strategier for å mestre denne type utfordringer. I drøftingsdelen knyttes ulike aspekter ved skolevandring til læring og relasjonell ledelse, og argumenterer for at skolevandring kan fungere som et rammeverktøy for tilrettelegging for læring i organisasjonen. Avgjørende for læringseffekten er hvordan ledelsen velger å organisere arbeidet gjennom hele skolevandringsprosessen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Vestfoldnb_NO
dc.titleSkolevandring - en metode for relasjonsskaping og læring i en organisasjon : hvordan kan en leder bruke skolevandring for å skape læring i en organisasjon?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel