Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEllingsen, Jo Arne
dc.date.accessioned2014-03-07T13:16:01Z
dc.date.available2014-03-07T13:16:01Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/191402
dc.description.abstractStatssekretær Lisbet Rugtvedts talte ved et bibliotekseminar under litteraturfestivalen på Lillehammer, 28. mai 2008. Dette er et lite utdrag fra talen: ”Det er lavt læringstrykk i norske skoler. Det er lite systematisk leseopplæring etter 4. klasse. Det er mye aktivitet uten klare mål. Mye tid går bort til ikke-faglige sysler. Vår tilnærming vil være å styrke ledelsen på alle nivå, styrke lærernes kompetanse og sette inn innsats tidligere. Vi arbeider på spreng med å få ferdig en stortingsmelding om blant annet dette. Lesing er nøkkelen til mye av det som skjer i skolen og til læring i alle fag. Å få opp leseresultatene til elevene står derfor helt sentralt.” (Kunnskapsdepartementet, u.å-a) Statssekretæren tar i denne talen opp to elementer som er viktige å styrke for å lykkes med å heve nivået i norsk skole, med tanke på elevers leseferdigheter. Lærernes kompetanse må styrkes og ledelsens kompetanse på alle nivåer må styrkes. Læreplanen Kunnskapsløftet presiserer at lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene, og at leseopplæringen skal integreres i alle fag i grunnskolen. Resultatene for norske elever viser stor variasjon i prestasjonene, og variasjonene er større innad på skoler enn det er mellom skoler. Forskere mener dette har sammenheng med dårlig eller manglende leseopplæring på høyere klassetrinn i norsk grunnskole
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleÅ få til at alle lærere ble leselærere, det var et mål for oss : hvordan har skolene i en skolekrets arbeidet med å øke elevenes lesekompetanse, som innovasjon?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel