Regnskapsmanipulering – definisjon, forutsetninger og incentiver
Journal article
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142361Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Stenheim, T., & Blakstad, L. (2012). Regnskapsmanipulering – definisjon, forutsetninger og incentiver. Praktisk økonomi og finans, [29](2), 57-69.Sammendrag
Regnskapsmanipulering bør oppta enhver som ønsker å bruke regnskapsinformasjon som grunnlag for sine beslutninger. Den siste tids regnskapsskandale i datterselskapet til Troms Kraft AS, Kraft & Kultur AB, har på nytt aktualisert dette temaet. Salgsinntektene kan være overrapportert med hele 1.8 milliarder svenske kroner.1 Dette gir klare paralleller til andre hjemlige skandaler som Finance Credit og SponsorService og internasjonale skandaler som Enron i USA og Parmalat i Italia. Stadige regnskapsskandaler tærer på tilliten til regnskapet. Uten tillit er det umulig for regnskapet å oppfylle sitt formål som kilde til beslutningsnyttig informasjon. I lys av dette diskuterer denne artikkelen hva som forstås som regnskapsmanipulering og hvilke forutsetninger og incentiver som ligger bak slik manipulering.