Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBiong, Stian
dc.contributor.authorNess, Ottar
dc.contributor.authorKarlsson, Bengt Eirik
dc.date.accessioned2012-06-19T08:01:35Z
dc.date.available2012-06-19T08:01:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-82-8290-005-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142347
dc.description.abstractBakgrunn Stiftelsen Kirkens Bymisjon Drammen ønsket en forskningsbasert evaluering av ulike aktivitetstilbud ved Nyby’n aktivitetskafé. Evalueringen skulle rette seg mot ulike aktiviteter knyttet til Nyby’n aktivitetskafé, Samarbeidsprosjektet Fri og KB utvikling og samarbeidet rundt deltakerne ved disse aktivitetene i perioden 2004 - 2011. En ønsket spesielt å undersøke om og i tilfelle hvordan de ulike aktivitetene bidro til å gi et helhetlig og sammenhengende tilbud til den aktuelle målgruppen. Problemstilling Hvilke erfaringer har tidligere og nåværende brukere, ansatte og samarbeidspartnere med aktivitetstilbudene ved Nyby’n aktivitetskafé? I hvilken grad gir de overnevnte aktivitetene et helhetlig og sammenhengende tilbud til målgruppen? Metode Strategisk utvalg av åtte tidligere brukere, ni nåværende brukere, åtte ansatte og fem samarbeidspartnere deltok i homogene fokusgrupper. I tillegg var det åtte tidligere brukere, 23 nåværende brukere, 15 ansatte og 11 samarbeidspartnere som fylte ut spørreskjema. Analysene er gjort både kvalitativt og kvantitativt. Funn Tidligere brukere la vekt på at var for dem hadde det å delta i aktiviteter knyttet til Nyby´n aktivitetskafé dreid seg om en lang prosess for å skape et nytt sosialt nettverk, være sammen med andre som var rusfrie, få noe ordentlig og meningsfullt å gjøre og sakte men sikkert avklare og håndtere forhold som var viktige for å leve et mer vanlig hverdagsliv. Nåværende brukere trakk fram at aktivitetene styrket den enkeltes tro på egne muligheter, bidro til å avklare målsettinger om rus og ruskontroll, samt økt sosial inkludering og opplevelse av fellesskap. Ansatte opplevde at innholdet i og organiseringen av arbeidet og tilbudene var knyttet opp til de interne målsettingene, samt at arbeidet var preget av romslighet og fleksibilitet, men fortsatt med noen utfordringer i forhold til andre aktører i rusfeltet. Samarbeidspartnerne var opptatt av at tilbudet fremsto som et reelt lavterskeltilbud, der brukere kunne begynne i det små og erfare mestring sammen med andre. Samarbeidspartnerne beskrev at dette bidro til hjelp for brukerne til å komme seg et steg videre og inn i både sosialt fellesskap og arbeidsliv. Hovedfunnet er at aktiviteter knyttet til Nyby´n aktivitetskafé kan forstås om Springbrett og anerkjennelse i en oppgavebasert tilnærming. Dette rommer de mange muligheter som innholdet gir deltakerne i forhold til å prøve ut og satse på mulige endringer i livet. Som et bidrag til å kunne mestre utprøvingen og endringene brukes anerkjennelse som et viktig virkemiddel. Både mulighetene for å prøve ut endringer og arbeidet med anerkjennelse starter med og vedlikeholdes gjennom individuelt tilpassede oppgaver. Det helhetlige og sammenhengende i tilbudet på individuelt nivå synes å henge sammen med den oppgavebaserte tilnærmingen. Konklusjon Relatert til forskningsspørsmålene for denne studien er det forskningsmessig grunnlag for å konkludere slik: Aktivitetene knyttet til Nyby´n aktivitetskafé synes på en god og tilfredsstillende måte å ha nådd sine interne mål. Evalueringen dokumenterer ikke i hvilken grad målet om å være et sted som gir den enkelte mulighet til å utøve kreativitet i forhold til kunstneriske aktiviteter er nådd. Aktivitetene fremstår for deltakerne i denne evalueringen i høy grad som helhetlige og sammenhengende. Tilbudet synes å være i tråd med viktige prinsipper for helsefremmende arbeid, særlig dem om å skape støttende miljøer og å utvikle individuelle ferdigheter. Tilbudet imøtekommer dessuten viktige forhold knyttet til statlige føringer for rusfeltet på lokalt nivå. Dette dreier seg om å bygge tjenestene rundt enkeltmenneskers behov for hjelp, å bidra til mestring og økt funksjonsevne, å oppleve sosialt fellesskap og støtte, å bedre levevilkår og bosituasjon og ha mer aktiv og meningsfylt hverdag. Både den oppgavebaserte tilnærmingen og bruken av ansatte med egenerfaring vurderes som viktige virkemidler for å nå både interne og eksterne mål.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesSFPR-forskningsrapport; 6-2012
dc.subjectfritidsaktivteterno_NO
dc.subjectrusomsorgno_NO
dc.titleSpringbrett og anerkjennelse i en oppgavebasert tilnærming : en forskningsbasert evaluering av Stiftelsen Kirkens Bymisjon Drammens aktiviteter relatert til Nyby'n Aktivitetskaféno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel