Er synsscreening av skolebarn i Kongsberg nyttig?
Johansen, Iris L.; Lønaas, Mari H.H.; Nguyen, Nhu; Odda, Martine; Olsen, Kristina G.; Osaland, Ingeborg E.
Abstract
Målsetting: Kartlegge årsaker til henvisninger for å vurdere nytten av synscreeningsordningen av skolebarn i Kongsberg kommune.
Metode: 7658 (njenter=3682) screeningsskjema fra elever i 2., 5. og 10. klasse ved 13 barne- og ungdomsskoler i Kongsberg kommune utført i perioden 2002-2012 er gjennomgått. Nytteverdien er vurdert ut fra konklusjonen etter synsundersøkelsen for henviste elever etter gjennomgang av IFOSs pasientarkiv.
Resultater: 1126 ble henvist fra screening, og det er flest jenter (Χ2, p<0,05). Av alle som synsundersøkes ved IFOS er 594 (69,4 %) reelt henviste. 354 elever hadde behov for korreksjon, 166 fikk planlagt oppfølging, 69 fikk synstrening og 22 ble henvist til allmennlege eller øyelege. Det er flest 2.klassinger uten tiltak etter synsundersøkelse ved IFOS.
Konklusjon: Skolescreeningen i Kongsberg er nyttig for optometristudentene og enkeltelever, og bør videreføres. Foreldre bør møte ved fireårskontrollen, og skolene bør bli oppmerksomme på synsproblemer. Skolescreening anbefales ikke innført i andre norske kommuner.