dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne oppgaven er tredelt: utdanningsforskning og krav til skoleledelsen, politikk og egne erfaringer. Skoleledelse er et arbeidsfelt i stadig utvikling. Forskning viser at ledelsens arbeidsoppgaver har vært under forandring. Skolene har fått større frihet til drift og organisering, men dette har gjort at stadig flere oppgaver tilfaller skolens ledelse. Jeg har i oppgaven beskrevet hvordan utdanningspolitiske endringer har påvirket rektorenes arbeidsoppgaver. NPM har medført økt krav om tydelig ledelse, måloppnåelse, resultater og produktivitet. Ledelse blir fra myndighetenes side i stadig større grad fremhevet som viktig. Det virker som det eksisterer en stor tro på ledelse i skolen.
Det teoretiske utgangspunktet for undersøkelsen er et innblikk i skolelederrollen før og nå. Rektorrollen blir beskrevet i et gammelt og et nytt perspektiv. Den tradisjonelle rektoren var opptatt av administrasjon og drift. Lærerne fikk i stor grad jobbe uten at rektor var tett på det de drev med. Privatpraktiserende lærer er et uttrykk som passer til å forklare den situasjonen. De fikk holde på med sitt. Den moderne rektoren er derimot mye mer opptatt av endringsprosesser og skolens omgivelser. Pedagogisk ledelse og fokus på utviklingsarbeid er viktig. I dette ligger også at det å lede lærerpersonalet og deres arbeid med undervisning er sentralt. | no_NO |