dc.contributor.author | Haslestad, Linn Cecilie | |
dc.contributor.author | Nybakken, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2013-12-17T08:27:53Z | |
dc.date.available | 2013-12-17T08:27:53Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/142177 | |
dc.description.abstract | På bakgrunn av et ønske om å gjennomføre denne studien på en troverdig måte, gjennomfører vi innledningsvis åtte regresjonsforutsetninger som er utviklet av Berry (1993). Tilfredsstillelse av disse regresjonsforutsetningene danner grunnlaget for videre analyser og hypotesetesting. For å besvare de utarbeidede hypotesene gjennomfører vi korrelasjons- og regresjonsanalyser. Analysekapittelet avsluttes med drøftelser omkring funn og ledelsesmessige implikasjoner rundt disse. Studien avsluttes med en kort og oppsummerende konklusjon.
Studien er en kvantitativ tverrsnittsstudie som gjennomføres i utvalgte sparebanker i Eika-Gruppen. Det ble totalt utsendt 380 elektroniske spørreskjemaer, hvorav 300 av disse ble returnert. Dette resulterte i en svarprosent på 78,9.
Resultatene viser at alle e-opplæring har en positiv sammenheng med subjektivt velvære, arbeidsmotivasjon og ytelse. I tillegg fremkommer det av studiens funn at behovet for kompetanse ikke har en medierende effekt på dette forholdet. Avslutningsvis presenteres derimot RAI som modellens medierende variabel på forholdet mellom e-opplæring, subjektivt velvære og ytelse. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | kompetanseutvikling | no_NO |
dc.subject | arbeidsmotivasjon | no_NO |
dc.subject | motivasjon | no_NO |
dc.subject | organisasjonspsykologi | no_NO |
dc.subject | strategi og kompetanseledelse | |
dc.subject | Studiestrategi | |
dc.title | Hvordan påvirker formelle kompetansehevende tiltak arbeidstakers subjektive velvære, arbeidsmotivasjon og ytelse på arbeidsplassen, og i hvilken grad fungerer behovet for kompetanse som en mediator på dette forholdet? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 292 s. | no_NO |