• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kjøpssannsynlighet ved netthandel : Kjøpssannsynligheten ved netthandel sett ut i fra merkets relevans, forbrukerens oppfattede risiko, og variasjonssøkende atferd

Rupic, Maja
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Master2013Rupic.pdf (6.711Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/142153
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i økonomi og ledelse / siviløkonom [272]
Sammendrag
Med et stadig fremvoksende marked over nett, der fremdeles mange ikke fullfører sine nettbaserte transaksjoner, var hovedfokuset i denne studien å se hvorvidt noen faktorer lettere kan legge til rette for kjøp over nett. Oppgavens teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i merketeori, oppfattet risiko ved forbrukeratferd, og variasjonssøkende atferd som handelsorientering.

Det ble benyttet en kausal tversnittundersøkelse som forskningsdesign, der datainnsamling ble foretatt via en nettbasert spørreundersøkelse.

Det oppnås signifikant støtte for tre, og delvis støtte for to av oppgavens 12 hypoteser.

Studiens funn viser at for produkter som innehar attributter en forbruker vanskelig kan evaluere kvaliteten til før kjøp, er merkenavnet en relevant direkte faktor ved kjøpssannsynligheten. Men merket alene er ikke nok i lengden da det kan øke risikoen forbrukeren oppfatter ved e-handel – spesielt risiko vedrørende økonomi og produktets ytelse. Videre er oppfattet risiko et viktig aspekt ved netthandel, og den er høyere for produkter som vanskelig kan evalueres på bakgrunn av indre attributter.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit