Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorås, Vebjørn
dc.date.accessioned2011-01-19T10:31:43Z
dc.date.available2011-01-19T10:31:43Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/142127
dc.description.abstractStudiens problemstilling bygget på hvorvidt markedsorientering kunne ha en positiv effekt på data/informasjonskvaliteten i en organisasjon, en relasjon som tidligere har vært relativt lite belyst i litteraturen, og også etterlyst (bl.a Kohli & Jaworski (1990) og Elg (2007)). Videre ble det undersøkt hvordan informasjonskvalitet kan ha en positiv effekt i informasjonsintensive markedsaktiviteter som analytisk CRM og markedsføringsinnovasjon, med videre positiv effekt i salgsvekst og lønnsomhet. Studien innebar 8 hypoteser hvorav 6 fikk støtte, og tok utgangspunkt i hotellbransjen i Norge der 123 hotell med hovedsaklig over 20 ansatte deltok. Funn i studien tyder på at høyere grad av markedsorientering kan ha en signifikant positiv rolle å spille for informasjonskvalitet, og også videre være en faktor for organisasjoner som benytter seg av informasjonsintensive markedsaktiviteter for å oppnå salgsvekst og lønnsomhet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectmarkedsorienteringen_US
dc.subjectinformasjonskvaliteten_US
dc.subjectdatakvaliteten_US
dc.subjectCRMen_US
dc.subjectinformasjonen_US
dc.subjectcustomer relationship management
dc.subjectmarkedsføring
dc.subjectStudiemarkedsføring
dc.titleMarkedsorientering og informasjonskvalitet : på veien til ytelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel